accesskey_mod_content

Política de gestió de documents electrònics

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

Una Política de gestión de documentos electrónicos contiene orientaciones o directrices que define una organización para la creación y gestión de documentos auténticos, fiables y disponibles a lo largo del tiempo, de acuerdo con las funciones y actividades que le son propias. La política se aprueba al más alto nivel dentro de la organización, y asigna responsabilidades en cuanto a la coordinación, aplicación, supervisión y gestión del programa de tratamiento de los documentos a través de su ciclo de vida.

La  Norma Tècnica d'Interoperabilitat de Política de gestió de documents electrònics(Obri en nova finestra) , té per objecte establir les directrius per a la definició de polítiques de gestió de documents electrònics.

La  Guía de aplicación de la Norma Técnica de Interoperabilidad de Política de gestión de documentos electrónicos(Obri en nova finestra)  servix com a ferramenta de suport per a l'aplicació i implementació del que es disposa en la NTI; el seu contingut inclou tant cites explícites al text de la NTI com a explicacions i continguts complementaris a aquella.

Models de Polítiques de Gestió de Documents Electrònics

  • El  Model de política de gestió de documents electrònics(Obri en nova finestra)  té com a objectiu servir com a referència genèrica per a l'elaboració d'una Política de Gestió de documents electrònics conforme a l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat, seguint el que es disposa en la Norma Tècnica d'Interoperabilitat i en la seua corresponent Guia d'Aplicació.
  • El  Model A de política de gestió de documents electrònics per a entitats locals(Obri en nova finestra) (PGD-el) és el resultat del treball desenvolupat per les organitzacions valencianes del Col·legi de Secretaris, Interventors i Tresorers de l'Administració Local (COSITAL), Associació de tècnics d'Informàtica de l'Administració Local (ATIAL) i grup d'arxivers i tècnics especialitzats en gestió documental.
  • El Modele B de política de gestió de documents electrònics per a entitats locals (Obri en nova finestra) (PGD-el) elaborat pel Subgrup de treball de Política de Gestió de Documents Electrònics Tipus per a Entitats Locals, creat en el Grup de treball de Document, Expedient i Arxiu Electrònic, de la Comissió Sectorial d'Administració Electrònica.

Ambos modelos A y B contienen modelos orientativos de política de gestión documental local, cuadro de clasificación funcional e índice de series documentales que permitirán la gestión de los documentos electrónicos de los ayuntamientos, en el marco del Esquema Nacional de Interoperabilidad, (ENI). Interesa a las entidades locales, especialmente de aquéllas más pequeñas y con más dificultades para elaborar una política de gestión de documentos electrónicos.

A continuació s'arrepleguen alguns exemples de polítiques de gestió de documents electrònics que s'han elaborat i publicat des de diferents àmbits de les Administracions Públiques.

Administració General de l'Estat

Ministeri d'Hisenda i Funció Pública (2022)

Política de Gestió de Documents Electrònics (PGD-i) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. D'aplicació en el Ministeri d'Hisenda i Funció Pública i en les seues entitats públiques que així ho decidisquen. Donat el seu caràcter global, també pot ser vàlida i d'aplicació en les entitats i organismes del sector públic que així ho consideren. El Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital ha participat en els treballs d'elaboració d'esta publicació.

Comunitats Autònomes

País Basc

Llei 5/2022, de 23 de juny, de Gestió Documental Integral i Patrimoni Documental de la Comunitat Autònoma del País Basc

Comunitat Foral de Navarra

ORDE FORAL 18/2021, de 24 de maig, de la Consellera de Cultura i Esport, per la qual s'aproven els requisits tecnològics i funcionals per a implantacions d'arxiu digital segur de les entitats locals de Navarra i un model d'auditoria.

Comunitat Foral de Navarra

ACORD del Govern de Navarra, de 16 de desembre de 2020, pel qual s'aprova la Política de Gestió de Documents Electrònics de l'Administració de la Comunitat Foral de Navarra i del Sector Públic Institucional Foral.

Comunitat Valenciana

ORDE 1/2018, de 27 de desembre, conjunta, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'aprova la política de gestió de documents electrònics de la Generalitat.

NOTA: Amb este assumpte també té relació el DECRET 50/2018, de 27 d'abril(Obri en nova finestra) , del Consell, pel qual es regula la gestió documental, l'organització i el funcionament dels arxius de la Generalitat.

Castella-la Manxa

Decret 89/2017, de 12 de desembre, pel qual s'aprova la política de gestió de documents de les entitats que integren el sector públic de l'Administració de la Junta de Comunitats de Castella-la Manxa.

Andalusia

Acord d'1 d'agost de 2017, del Consell de Govern, pel qual s'aprova la política de gestió de documents electrònics de la Junta d'Andalusia.

Regió de Múrcia

Orde de 12 de juliol de 2017 de les Conselleries d'Hisenda i Administracions Públiques i de Turisme, Cultura i Medi ambient, per la qual s'aprova la política de gestió i arxiu de documents electrònics de l'Administració Pública de la Comunitat Autònoma de la Regió de Múrcia.

Cantàbria

Decret 43/2017, de 22 de juny, pel qual s'aprova la Política de Gestió de documents administratius electrònics, expedients electrònics i arxiu electrònic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de Cantàbria i el seu Sector Públic. 

Illes Balears

ACORD del Consell de Govern de dia 9 de desembre de 2016 pel qual s'aprova la Política de Gestió Documental del Govern de les Illes Balears

País Basc

ORDEN de 27 de septiembre de 2016, del Consejero de Administración Pública y Justicia y del Consejero de Hacienda y Finanzas, por la que se aprueba la política de gestión de documentos electrónicos del sector público de la Comunidad Autónoma de Euskadi.

Entitats Locals

Diputació de Barcelona

ANUNCI d'aprovació de la Política de Gestió Documental de la Diputació de Barcelona

Diputació de Valladolid

Resolución de la Presidencia 3994/2015, por la que se aprueba la Política de gestión de documentos de la Diputación Provincial de Valladolid

Universitats

Universitat Pública de Navarra

El Consell de Govern, en sessió de 10 de setembre de 2019, aprova la nova versió de la Política de Gestió de Documents Electrònics de la Universitat  Pública de Navarra.

Universitat de Valladolid

Política de gestió de documents electrònics de la Universitat de Valladolid. Document aprovat en Consell de Govern de 14 de desembre de 2016.

Universitat de Múrcia

Política de Gestió de Documents Electrònics de la Universitat de Múrcia. Document aprovat en Consell de Govern de 13 de febrer de 2014.

Altres institucions

Junta General del Principat d'Astúries

Normes de política de gestió de documents electrònics de la Junta General del Principat d'Astúries 

Senat d'Espanya

Política de gestió documental del Senat, aprovada per la Taula del Senat en la seua reunió del dia 28 d'abril de 2020.

Exemples de Quadres de Classificació d'Entitats Locals

Model de quadre de classificació d'ajuntaments i consells comarcals. Generalitat de Catalunya

Quadre de Classificació de Fons d'Arxius Municipals. Grup d'Arxivers Municipals de Madrid

Proposta de Quadre de Classificació de Fons d'Ajuntaments. Mesa de Treball sobre Organització d'Arxius Municipals