accesskey_mod_content

Les actuacions de major impacte de l'AEPD en 2022, publicades en la seua Memòria de Responsabilitat Social

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

31 maig 2023

La responsabilitat social de l'Agència es concreta en 108 mesures que s'apliquen de forma transversal en totes les seues àrees.

L'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha publicat la seua  Memòria de Responsabilitat Social 2022(Obri en nova finestra) , un document en el qual realitza el balanç anual dels compromisos adquirits amb la societat, el bon govern, la transparència, la integritat i l'ètica, en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

El projecte de responsabilitat social de l'Agència, pioner en l'Administració Pública, va més enllà del compliment legislatiu, ja que en els processos de presa de decisions s'han incorporat, com a valor afegit, l'impacte de les seues accions, servicis i resultats en la ciutadania, el medi ambient i el seu personal. A més, la responsabilitat social s'ha integrat de manera transversal en totes les actuacions realitzades, des dels procediments d'inspecció a les accions de conscienciació, impulsant una gestió compromesa amb la societat tant en un plànol extern com a intern.  

L'Agència va completar en 2022 la totalitat de les 108 mesures arreplegades en el seu marc de responsabilitat social, que s'estén fins a 2024. Bona part d'eixos compromisos són continus, per la qual cosa es mantenen de forma permanent. La Memòria de Responsabilitat Social de l'Agència s'ha elaborat conforme al model ‘Global Reporting Initiative' i tenint en compte marcs com el Pacte Mundial, Principis Rectors de Nacions Unides sobre les Empreses i els Drets Humans i els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Entre els ODS que planteja l'ONU, l'AEPD dedica una especial atenció a l'ODS 5 (igualtat entre els gèneres i empoderar a dones i xiquetes), ODS 16 (promoure societats justes, pacífiques i inclusives) i ODS 17 (aliança mundial per al desenvolupament sostenible).

Com s'arreplega en la Memòria de Responsabilitat Social, els eixos prioritaris durant 2022 s'han centrat en quatre àmbits: compromisos amb la societat (70% de les accions); bon govern, ètica, integritat pública, transparència, rendició de comptes i participació (7%); mesures relacionades amb el personal (13%) i compromisos amb el medi ambient (10%).

L'Agència ha mantingut en 2022 el seu ferm compromís amb la igualtat de gènere, alguna cosa que s'ha materialitzat en noves accions de difusió del Canal prioritari per a la retirada de contingut sexual o violent publicat en Internet sense el consentiment de les persones que apareixen. Si ben el Canal prioritari(Obri en nova finestra) no és una ferramenta exclusiva per a dones i xiquetes, ja que permet denunciar la publicació de qualsevol contingut sensible perquè siga retirat amb immediatesa, el 70% de les denúncies rebudes en el Canal prioritari es corresponen amb violència digital exercida contra dones i xiquetes.

En 2022 l'Agència va realitzar 51 intervencions d'urgència, aconseguint la retirada dels continguts amb immediatesa en més d'un 90% dels casos. En este sentit, destaca el suport del Consell de Transparència i Protecció de Dades d'Andalusia i la important col·laboració de les universitats, que han difós el Canal prioritari entre el seu alumnat. Entre les accions posades en marxa per a potenciar la Igualtat de gènere l'Agència també ha establit noves aliances amb organitzacions de l'àmbit científic, on les dones estan jugant un paper cada dia més representatiu, i ha seguit organitzant les conferencies Innovació i Protecció de Dades. Dona i Ciència’(Obri en nova finestra) .

Seguint amb els compromisos amb la societat, cal destacar la campanya Més que un mòbil(Obri en nova finestra) , de l'Agència i UNICEF Espanya, que inclou  La guia que no vé amb el mòbil(Obri en nova finestra) , amb pautes i recomanacions perquè les famílies participen activament en l'educació dels seus fills i filles, transmetent valors i informació suficient per a garantir tant un ús responsable com els drets de xiquets i xiquetes també en l'entorn digital. Esta campanya, que ha sigut la de major èxit en la història de l'Agència, ha sigut la primera en la qual les operadores de telefonia han col·laborat de forma conjunta, sumant a més el compromís i la difusió dels tres grups audiovisuals més importants del país.

Quant al desenvolupament sostenible i ètic de la tecnologia, el  Pacte Digital per a la protecció de les persones(Obri en nova finestra)  ha tancat 2022 amb 445 entitats adherides, quasi un centenar més que en 2021. El Pacte Digital promou la compatibilitat del dret a la protecció de dades amb la innovació, l'ètica i la competitivitat empresarial.

D'altra banda, l'Agència ha seguit treballant en el llançament de guies i ferramentes tant per a ciutadans com para aquells que tracten dades (6 en 2022; 107 des de 2015). Entre elles cal destacar ferramentes com  Assessora Bretxa(Obri en nova finestra) , per a ajudar a aquells que tracten dades a decidir quan han de notificar una bretxa de dades personals a l'autoritat de control, o la  Guia dirigida als professionals del sector sanitari(Obri en nova finestra) , que aborda qüestions com la legitimació per a tractar dades de salut, qui pot accedir a la història clínica i en quins casos, la responsabilitat i obligacions, així com la gestió dels drets dels pacients

En el plànol intern, l'actuació transparent és un altre dels valors fonamentals per a garantir un bon govern. Quant a transparència activa, en 2022 l'Agència va ser l'autoritat independent que més va créixer en la valoració de compliment de la Llei de Transparència. A més, l'AEPD va implementar els canvis requerits pel Consell de Transparència i Bon Govern per a aconseguir el 100% de compliment.

Quant a les mesures internes per a afavorir la igualtat, abans de l'aprovació del Pla d'Igualtat en 2020, es partia d'un 61,54% d'hòmens enfront d'un 38,46% de representació femenina en els llocs de major nivell (26 a 30). Este percentatge ha ascendit al 49,12% en 2022, la qual cosa ha suposat pràcticament aconseguir la paritat.

Cal destacar que el passat any va ser el de major nombre de reclamacions presentades davant l'Agència en tota la seua història (15.128, un augment d'un 9% respecte a 2021 i un 47% respecte a 2020). Açò ha suposat que l'organisme haja posat en marxa diverses accions per a promoure el benestar del personal, que fa front a una càrrega cada vegada major de treball. Referent a mesures per a augmentar la conciliació i el benestar cal destacar la continuació i ampliació progressiva de el  programa de teletreball(Obri en nova finestra) , així com un programa d'acció específic basat en la creació d'un espai de benestar emocional, sessions de mindfulness i ioga, i protocols de meditació, a més del foment de la formació. Per a analitzar la productivitat en relació amb esta mesura s'utilitzen els diferents quadres de comandament i un sistema de Business Intelligence.

Quant al medi ambient, l'AEPD disposa d'un Pla Verd de lluita contra el canvi climàtic 2020-2025 que servix de base per a la implementació de les mesures de reducció de la petjada de carboni. A més de les mesures internes posades en marxa, s'ha dut a terme una revisió dels plecs dels contractes per a donar més pes a la dimensió ambiental en la valoració d'ofertes, prevaler l'adquisició de béns i servicis amb el menor impacte ambiental possible.

La Memòria de Responsabilitat Social també arreplega les aliances prioritàries que l'Agència ha mantingut en 2022, amb més de 80 organismes i entitats que s'agrupen en àrees com a col·lectius vulnerables, formació o innovació, entre uns altres.

La Memòria de Responsabilitat Social de l'Agència pot consultar-se de forma completa en este enllaç.  Memòria RS 2022(Obri en nova finestra) .

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic
  • Seguretat