Publicat l'Estudi sobre digitalització de l'Administració

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

17 desembre 2021

El present estudi forma part d'un projecte de l'Observatori Nacional de Tecnologia i Societat (ONTSI) que té com a principal objectiu identificar tendències, actituds i valoracions de la població internauta espanyola en qüestions relatives a la digitalització.

L'Estudi Estudi sobre digitalització de l'Administració(Obri en nova finestra) , elaborat per l'Observatori Observatori Nacional de Tecnologia i Societat(Obri en nova finestra) (ONTSI), valora la importància que la ciutadania concedix al procés de digitalització de l'Administració pública a través de l'anàlisi de les seues actituds respecte a la identificació digital, les opinions sobre la implementació de canals digitals d'atenció i sobre la realització de gestions i tràmits online.

L'impuls de la digitalització de l'Administració pública s'ha traduït necessàriament en l'ús de la identificació digital que ja empra el 77% de la població internauta per a realitzar algun tipus de consulta, procés o gestió administrativa, percentatge que s'incrementa fins al quasi el 87% quan es tracta de persones amb edats compreses entre els 24 i 35 anys.

Valoració de la identificació digital

La implantació i disponibilitat de les diferents opcions d'identificació digital són valorades de forma prou o molt positiva pel 65% dels internautes enquestats, mentre que solament el 11% es mostra crític, ja que considera la seua implantació res positiva. En general, la valoració mitjana que rep la seua disponibilitat és de notable, encara que els qui l'han utilitzat en alguna ocasió li donen una nota superior (7,7). Esta qualificació és inferior entre aquells que no les han utilitzat mai (6,1).

Alguna cosa similar ocorre amb el grau de confiança que genera el seu ús. En general, el 66% de les persones es fien dels sistemes d'identificació digital mentre que solament el 11% mostra certa desconfiança.

Canals digitals d'atenció ciutadana

Els canals digitals d'atenció ciutadana compten amb menor popularitat, ja que solament els empra una tercera part de la població (el 34%). Fins i tot en l'estrat d'edats on estos canals són més utilitzats (persones d'entre 25 i 34 anys), el percentatge d'ús és del 38%.

Quasi la mitat de les persones enquestades es mostren molt o prou favorables amb l'adopció d'assistents virtuals o chatbots com una ferramenta més de comunicació amb l'Administració, enfront del 24% que es manifesta crític amb este tipus d'atenció.

No obstant açò, el 57% dels enquestats es mostren molt o prou interessats en la unificació de la bústia de notificacions de l'Administració pública, a través del que es puguen consultar les comunicacions enviades des dels diferents organismes públics. D'altra banda, una mesura d'este tipus genera indiferència en el 15% de la població enquestada.

Tramitació online

La majoria de la ciutadania (68%) ha realitzat gestions o tràmits de l'Administració pública de manera telemàtica, sent les persones amb edats compreses entre els 55 i 64 anys els qui més ho han fet (el 74%).

D'altra banda, més del 64% dels enquestats considera molt o prou positiu el poder realitzar tràmits online. A més, els qui els han dut a terme en alguna ocasió es mostren bastant satisfets i, en general, els atorguen una valoració mitjana de quasi un 8.

Sobre l'estudi

L'estudi forma part d'un projecte que té com a principal objectiu identificar tendències, actituds i valoracions de la població internauta espanyola en qüestions relatives a la digitalització. Aquest projecte consta de dos parts: d'una banda, la realització d'un estudi anual de tendències orientat a la identificació de les tendències i actituds de la ciutadania en temes de digitalització i per un altre, la realització d'estudis tracking, de periodicitat semestral, que té com a fi abordar l'anàlisi de qüestions d'actualitat que siguen d'interés a cada moment, respecte d'elements o aspectes relacionats amb el comportament digital de la ciutadania.

La mostra presa per a l'estudi consistix en 800 enquestes realitzades entre el 20 d'agost i el 2 de setembre de 2021 a la població internauta major de 15 anys, prenent la definició d'internauta com a persona que haja utilitzat o accedit a Internet en els últims 3 mesos.

La distribució mostral es va realitzar mitjançant quotes de gènere, tram d'edat, nivell d'estudis, grandària d'hàbitat i comunitat autònoma, segons les dades de perfil d'usuaris d'Internet en els últims 3 mesos obtinguts en l'Enquesta sobre Equipament i Ús de Tecnologies d'Informació i Comunicació en les Llars (d'ara endavant, TICH) de 2020 de l'Institut Nacional d'Estadística (d'ara endavant, INE).

En l'informe es mostren els resultats més rellevants obtinguts en la segona de les tres onades que componen l'estudi tracking semestral.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra) (Red.es)

Font original de la notícia(Obri en nova finestra) (ONTSI)

Estudi sobre digitalització de l'Administració(Obri en nova finestra) (PDF)

• Servicis electrònics