accesskey_mod_content

EL Ministeri de Política Territorial i Funció Pública col·labora amb projectes europeus per simplificar la burocràcia als ciutadans de la UE

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

18 juliol 2018

Experts espanyols i europeus han debatut en l'INAP sobre els projectes perquè els ciutadans no hagin de tornar a aportar dades i documents que ja estan en poder de les Administracions Públiques.

España ocupa llocs de cap a Europa en ‘serveis públics digitals’, el 4º lloc, solament per darrere de Finlàndia, Estònia i Dinamarca.

El Ministeri de Política Territorial i Funció Pública, a través de la Secretaria General d'Administració Digital, ha reunit en l'Institut Nacional d'Administració Pública (INAP) a 35 experts nacionals i europeus que han debatut en ponències, taules rodones i sessions de debat, amb una perspectiva europea, sobre el principi d'actuació administrativa, conegut a Europa com ‘de solament una vegada’.

Este principio sobre el que se trabaja en Europa consiste en simplificar en la práctica la interacción del ciudadano con la Administración y evitarle la molestia de tener que obtener de nuevo o entregar datos y documentos que la Administración ya posee, bien porque los ha elaborado, bien porque el ciudadano ya los entregó anteriormente.

España aporta la seva experiència

En els encontres, s'ha aportat la perspectiva i experiència d'España i s'han explorat les vies d'integració d'España en les iniciatives europees en aquesta matèria.
 
El secretari general d'Administració Digital, Fernando de Pablo, va recordar en la seva intervenció que la millora de l'eficiència de l'Administració impacta en la millora de la satisfacció ciutadana, particularment quan l'Administració presta serveis a ciutadans i empreses sense que aquests hagin d'aportar la mateixa informació addicional una vegada i una altra, ja que són les Administracions Públiques, com indiquen les noves lleis administratives, els qui han de recaptar-la directament de la pròpia Administració que està en possessió d'aquesta informació, evitant als ciutadans més pèrdua de temps i estalviant-los una despesa innecessària.
 
El secretari general d'Administració Digital també ha exposat als experts europeus que l'assoliment d'una tramitació més automatitzada, transparent i còmoda per als ciutadans requereix, com es realitza ja en España, el concurs d'una legislació adequada, de la cooperació dels actors interessats i d'uns serveis públics adequats que permetin la materialització d'aquesta pràctica.

En aquest sentit, De Pablo ha destacat que en España ja el ciutadà no ha de tornar a aportar els seus documents que ja estan en poder de les Administracions Públiques i, per a això, existeixen al nostre país la Plataforma d'Intermediació de Dades i la Carpeta Ciutadana, que es recolzen en altres elements essencials com l'inventariat i codificació dels procediments i serveis administratius, el Sistema d'Informació Administrativa-SIA, d'una banda, i de les unitats i oficines de l'administració d'altra banda,  a través del Directori d'Oficines i unitats orgàniques, DIR3.

L'experiència d'España resulta d'especial interès a la llum del fet que segons l'índex europeu DESI 2018 España figura en la dimensió ‘Serveis públics digitals’ en les posicions de cap, en 4º lloc, després de Finlàndia, Estònia i Dinamarca.

En l'encontre, s'ha informat sobre els projectes SCOOP4C i TOOP i s'ha debatut sobre l'aplicació del principi de ‘solament una vegada’ en el context de la futura aplicació del projecte de Reglament del Portal Digital Únic de la UE (Single Digital Gateway), alhora que s'ha deliberat sobre els factors implicats.

Projectes europeus per aconseguir el principi “Una sola vegada”

El projecte SCOOP4C, financiado por la Comisión Europea, se inició en noviembre de 2016, a través de organizaciones de cuatro Estados miembros, que exploran cómo se puede implementar el principio de ‘una sola vegada’ per als ciutadans a nivell europeu. L'objectiu general del projecte és investigar, debatre i difondre com el subministrament de serveis públics per als ciutadans europeus pot aconseguir-se mitjançant la implementació del principi de ‘una sola vegada’. La Secretaria General d'Administració Digital forma part del comitè assessor  d'aquest projecte.

El projecte TOOP (The Once Only Principle), per la seva banda, promogut per la Comissió Europea, va ser llançat al gener de 2017, amb la participació d'aproximadament 50 entitats de 21 Estats membres de la UE i països associats. TOOP persegueix asseure bases i demostrar el principi de ‘una sola vegada’, centrat en dades relatives a empreses en el context transfronterer europeu, a fi de permetre un millor intercanvi de dades o documents i de reduir la càrrega administrativa tant per a empreses com per a Administracions Públiques. Les bases que se senten en aquest projecte s'utilitzaran per projectar l'aplicació pràctica del principi de solament una vegada de forma generalitzada en la UE.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Ciutadà
  • Cooperació interadministrativa
  • Infraestructures i serveis comuns