El pla Horitzó Europa 2025-2027 per a la recerca i la innovació apuntala el camí cap a un futur digital

21 març 2024

La Comissió ha adoptat avui el segon pla estratègic per a  Horitzó Europa  . El pla, anunciat en les  Jornades emblemàtiques de Recerca i Innovació  , estableix tres orientacions estratègiques clau per al finançament de la recerca i la innovació de la UE durant els últims tres anys del programa (2025-2027):

• Transició verda;
  • Transició digital;
  • Una Europa més resiliente, competitiva, inclusiva i democràtica.

Aquestes orientacions tenen com a objectiu abordar desafiaments globals clau com el canvi climàtic, la pèrdua de biodiversitat, la transició digital i l'envelliment de la població.

L'autonomia estratègica oberta i la garantia del paper de lideratge d'Europa en el desenvolupament i desplegament de tecnologies crítiques són principis generals que s'apliquen en les tres orientacions estratègiques clau.

El pla estratègic eleva l'ambició d'Horitzó Europa en matèria de biodiversitat i es compromet a dedicar el 10% del pressupost total d'Horitzó Europa per 2025-2027 a temes relacionats amb la biodiversitat. Aquest nou compromís complementa els objectius existents per a la despesa climàtica (35% durant la vida d'Horitzó Europa) i les principals activitats digitals (13 mil milions d'euros durant el mateix període).

El pla estratègic identifica nou noves  associacions europees cofinançades i coprogramadas  : Brain Health, Boscos i silvicultura per a un futur sostenible, Materials innovadors per a la UE, Matèries primeres per a la transició verda i digital, Patrimoni cultural resiliente, Transformacions socials i resiliència, Energia solar fotovoltaica, tèxtils del futur i mons virtuals.

El pla estratègic també proporciona una visió general dels assoliments de les  missions de la UE  durant els seus primers anys. Com a novetat, el pla estratègic introdueix la Nova Instal·lació Bauhaus Europea (NEB).  La Nova Bauhaus Europea  és un moviment pioner que reuneix a ciutadans, municipis, experts, empreses, universitats i institucions per reinventar i aconseguir conjuntament una vida sostenible i inclusiva a Europa i més enllà. Donada la naturalesa transversal del NEB i del seu contingut d'I+i, el NEB s'implementarà com una qüestió transversal als programes de treball d'Horitzó Europa per 2025-2027. Aquest component d'I+i es complementarà amb un component d'implementació que s'implementarà a través de sinergies amb altres programes de la UE. En conjunt, aquests dos components es denominaran "Mecanisme NEB".

El pla aborda una sèrie de qüestions específiques, com l'equilibri entre recerca i innovació i la integració de les ciències socials i les humanitats. Quant al primer, el pla estratègic es compromet a proporcionar un suport equilibrat a activitats amb diferents nivells de maduresa i preparació tecnològica, que van des de la generació de coneixements i la recerca en les seves primeres etapes fins a la innovació, passant per les activitats de demostració i primer desplegament, com en el cas dels models. regions, laboratoris vivents i fars. També es compromet a enfortir els projectes de recerca col·laborativa amb baixos nivells de preparació tecnològica i nivells de maduresa sota el Pilar II.

La integració efectiva de les ciències socials i les humanitats en tots els grups, incloses totes les missions i associacions, és un principi clau del programa. Això es reflecteix assenyalant temes específics i sol·licitant una avaluació del seu impacte social. Les ciències socials i les humanitats s'integraran en els projectes rellevants, des de la seva redacció fins a la seva selecció i avaluació.

Propers passos

Les orientacions estratègiques clau són els principis rectors d'Horitzó Europa i s'implementaran a través dels programes de treball. Els programes de treball estableixen les oportunitats de finançament per a activitats de recerca i innovació a través de convocatòries temàtiques i temes.

El programa de treball principal d'Horitzó Europa per 2025 es desenvoluparà seguint les orientacions del pla estratègic recentment adoptat. A l'abril de 2024, la Comissió llançarà una oportunitat de comentaris sobre el Programa de Treball 2025 oberta a totes les parts interessades.

Fons

El pla estratègic d'Horitzó Europa per 2025-2027 es basa en una  anàlisi exhaustiva  realitzada pels serveis de la Comissió, inclòs una anàlisi de les llacunes sobre els temes que falten i les possibles llacunes dins de les àrees d'intervenció previstes a la base jurídica d'Horitzó Europa. El pla estratègic ha estat cocreado pels serveis de la Comissió i codiseñado amb el Parlament Europeu, els Estats membres i els països associats, així com amb més de 2.000 parts interessades i ciutadans que han contribuït en diverses etapes del procés de planificació estratègica d'Horitzó Europa, com com la  major consulta pública mai realitzada  sobre els Programes Marco Europeus de Recerca i Innovació.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Infraestructures i serveis comuns