L'acord del Consell i el Parlament europeu per ampliar l'ús d'eines digitals en el Dret de societats

14 març 2024

Les noves normes faran que les dades de les empreses estiguin més fàcilment disponibles, milloraran la confiança i la transparència en les empreses, crearan administracions més connectades i reduiran la burocràcia en situacions transfrontereres

El Consell i el Parlament Europeu han aconseguit avui un acord provisional sobre la directiva de modificació per seguir ampliant i millorant l'ús d'eines i processos digitals en el dret de societats. D'aquesta manera contribuirà a un mercat únic més integrat i digitalitzat per a les empreses.

Proposta de la Comissió

La proposta de la Comissió té com a objectiu garantir que les dades de les empreses en els registres mercantils siguin precisos, fiables i actualitzats posant a la disposició del públic més informació sobre les empreses a nivell de la UE a través del Sistema d'Interconnexió de Registres Mercantils (BRIS). La proposta també pretén reduir la burocràcia quan les empreses utilitzen informació empresarial procedent de registres mercantils en situacions transfrontereres. Per exemple, la proposta elimina formalitats com la necessitat d'una postil·la en els documents de l'empresa a través d'una plantilla digital comuna (el poder notarial digital de la UE) i fomenta l'ús del "principi d'una sola vegada" quan les empreses estableixen filials i sucursals en un altre estat membre. També introdueix un certificat d'empresa de la UE multilingüe que s'utilitzarà en situacions transfrontereres.

Elements principals de l'acord

L'acord provisional aconseguit avui entre els dos colegisladores comparteix els principals objectius de la proposta, però introdueix algunes millores per simplificar determinats procediments i reduir la càrrega administrativa per a les empreses i les autoritats nacionals.

Els colegisladores han acordat que el certificat d'empresa de la UE també hauria d'incloure l'objecte de l'empresa, amb l'ús de codis NEIX, quan la legislació nacional permeti l'ús d'aquests codis i on l'objecte de l'empresa estigui inscrit en el registre nacional (NEIX El codi és un codi de 6 dígits que registra la Classificació Estadística d'Activitats Econòmiques en la Comunitat Europea (en francès: Nomenclature statistique donis activités économiques dans la Communauté européenne).

L'acord provisional aclareix els elements que han d'incloure's en el Poder Digital de la UE, un model estàndard multilingüe basat en una plantilla europea comuna, que reduirà tràmits com la postil·la o la traducció, en procediments transfronterers.

L'acord aconseguit avui fa possible la divulgació de les dades dels socis comanditaris a través del sistema d'interconnexió de registres (BRIS), on aquesta informació està disponible públicament en els registres nacionals.
Els colegisladores han acordat que determinats tipus d'empreses, com les societats col·lectives o les societats de responsabilitat limitada, puguin obtenir el seu certificat d'empresa de la UE en format electrònic de forma gratuïta, tret que això causi un perjudici greu al finançament del registre nacional, en aquest cas el preu no pot excedir els costos administratius.

L'acord introdueix una clàusula de revisió per considerar la possibilitat d'incloure a les cooperatives en la Directiva sobre Dret de Societats en el futur.

Propers passos

L'acord provisional aconseguit amb el Parlament Europeu ara ha de ser recolzat i adoptat formalment per ambdues institucions.

Context

El 29 de març de 2023, la Comissió (el Comissari de Justícia, Didier Reynders) va publicar una proposta de Directiva per ampliar i millorar encara més l'ús d'eines i processos digitals en el dret de societats. El Consell va adoptar el seu mandat de negociació el 14 de febrer de 2024.

Aquesta proposta contribuirà als objectius marcats en les següents comunicacions: 'Brúixola Digital 2030 i Digitalització de la Justícia en la Unió Europea', 'Actualització de la Nova Estratègia Industrial 2020' i 'Estratègia de les PIME per una Europa sostenible i digital'.

La directiva també actualitza i complementa la Directiva de 2019 sobre l'ús d'eines i processos digitals en el dret de societats.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Infraestructures i serveis comuns