accesskey_mod_content

Impuls a la promoció de les dades obertes a través del Projecte de Llei de Mobilitat Sostenible

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

16 abril 2024

La norma fomentarà la promoció de les dades obertes d'administracions, gestors d'infraestructura i operadors públics i privats.

El Consell de Ministres va aprovar al febrer d'aquest any el Projecte de Llei (PL) de Mobilitat Sostenible,(Obre en nova finestra) una aposta per un sistema de transport digital i innovador en el qual les dades obertes de mobilitat tindran un paper fonamental.

La norma, a més de regular solucions innovadores com el transport a demanda, els cotxes compartits o l'ús temporal de vehicles, fomentarà la promoció de les dades obertes d'administracions, gestors d'infraestructura i operadors públics i privats. Tot això, tal com es puntualitza en el Capítol III títol V del Projecte de Llei “reportarà enormes beneficis a la ciutadania, per exemple, per a la nova mobilitat i la seva contribució al Pacte Verd Europeu”.

Aquest Projecte de Llei està alineat amb Estratègia Europea de Dades,(Obre en nova finestra)  que té entre els seus objectius crear un  mercat únic de dades(Obre en nova finestra)  que garanteixi la competitivitat global i la sobirania de les dades d'Europa a través de la creació de  espais de dades europees comunes(Obre en nova finestra)  en nou sectors estratègics. En concret, es preveu la creació i desenvolupament d'un espai comú europeu de dades relatives a la mobilitat per situar a Europa en l'avantguarda del desenvolupament d'un sistema de transports intel·ligent, inclosos els automòbils connectats i altres maneres de transport. En aquesta línia, la Comissió Europea va presentar la seva  Estratègia de mobilitat sostenible i intel·ligent(Obre en nova finestra) , que inclou una acció dedicada a la innovació, dades i intel·ligència artificial per a una mobilitat més intel·ligent. Seguint el deixant europeu, Espanya ha llançat aquest Projecte de Llei de Mobilitat Sostenible(Obre en nova finestra)

En aquest post s'analitzen els avantatges que l'ús de les dades obertes pot oferir al sector, aquelles obligacions que marca el PL i que afectaran a les dades, i els propers passos per constituir l'Espai de Dades Integrat de Mobilitat.

Avantatges de l'ús de dades obertes sobre mobilitat sostenible

El Ministeri de Transport i Mobilitat Sostenible a l'apartat apartat web creat per a la Llei ,identifica alguns beneficis que el accés i ús de les dades obertes de transport i mobilitat poden oferir tant a l'entramat empresarial com a les administracions públiques i el conjunt de la ciutadania en general:

  • Afavorir el desenvolupament d'aplicacions que permetin als ciutadans l'adopció de decisions sobre la planificació dels seus viatges i durant el desenvolupament d'aquests.
  • Millorar les condicions de prestació dels serveis i de la experiència durant el viatge.
  • Incentivar la recerca, crear nous desenvolupaments i negocis a partir de les dades generades en l'ecosistema del transport i la mobilitat.
  • Possibilitar que les administracions públiques tinguin un major coneixement del sistema de transports i mobilitat per millorar així la definició de les polítiques públiques i la gestió del sistema.
  • Impulsar l'ús d'aquestes dades per a altres finalitats d'interès públic que puguin sorgir.

Avantatges de l'ús de dades obertes sobre mobilitat sostenible

Assegurar l'accés a dades obertes de mobilitat

Per fer bon ús d'aquestes dades i aprofitar així tots els avantatges que ofereixen, el Projecte de Llei(Obre en nova finestra)  determina una estratègia que garanteix la disponibilitat de dades obertes en l'àmbit del transport i la mobilitat. Aquesta estratègia afecta a:

  • les empreses de transport i els gestors d'infraestructures, que han d'impulsar la digitalització i proporcionar part important de les dades, amb unes característiques i funcionalitats específiques.
  • les administracions i entitats públiques ja estaven obligats a garantir l'obertura de les seves dades des del disseny, així com la seva reutilització sobre la base de la ja existeix.

En resum, es respecten les pautes de reutilització que ja defineix la Llei 37/2007 per al sector pública i a més es recull la necessitat de regular l'accés a aquesta informació i la manera d'utilització d'aquestes dades per part de tercers, és a dir, empreses del sector.

Espai de Dades Integrat de Mobilitat

Concorde a l'Estratègia Europea de Dades que esmentàvem a l'inici del post, el PL determina l'obligatorietat de crear l'Espai Espai de Dades Integrat de Mobilitat (EDIM)(Obre en nova finestra)  sota l'adreça del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible(Obre en nova finestra) , en coordinació amb Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial(Obre en nova finestra) . En l'EDIM compartiran les seves dades les ja esmentades empreses de transport, els gestors d'infraestructures i les administracions, alguna cosa que permetrà optimitzar la presa de decisions de tots els actors a l'hora de planificar l'execució de noves infraestructures i l'engegada de nous serveis. 

El Projecte de Llei defineix algunes característiques de el Espai de Dades Integrat de Mobilitat com l'estructura modular, que inclourà informació de manera sistemàtica de diferents àrees de mobilitat urbana, metropolitana i interurbana, tant de persones com de mercaderies.

En concret, el EDIM , segons l'article 14, recolliria dades “en suport digital de forma gratuïta, no discriminatòria i actualitzada” sobri:

  • Oferta i demanda de les diferents maneres de transport i mobilitat, informació sobre els serveis de transport públic i serveis de mobilitat competència de les administracions
  • Situació financera i costos de prestació dels serveis de totes les maneres de transport públic, inversions en infraestructures de transport, inventari d'infraestructures i terminals de transport, condicions i grau d'accessibilitat.
  • Altres dades que s'acordin en la Conferència Sectorial de Transports.

En el  s'identifiquen exemples d'aquest tipus de dades i informació sobre la responsabilitat del seu subministrament, format, freqüència d'actualització i altres característiques.

Tal com refereix el PL, les dades i la informació gestionada per l'aportaran EDIM una visió integrada per analitzar i facilitar la gestió de la mobilitat, millorant el disseny de solucions sostenibles i eficients, i la transparència en el disseny de les polítiques públiques de transports i mobilitat. A més, la Llei promourà la creació d'un sandbox o entorn de proves que serveixi d'incubadora per a projectes innovadors sobre mobilitat. El resultat de les proves permetrà tant al promotor com a la administració adquirir un aprenentatge observant el mercat en un entorn controlat.

Punt d'Accés Nacional de Transport Bimodal

D'altra banda, el Projecte de Llei també contempla la creació d'un Punt d'Accés Nacional de Transport Bimodal que recollirà la informació comunicada al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible en el marc de l'acció prioritària “Subministrament de serveis d'informació sobre desplaçaments multimodales en tota la Unió” de la Directiva 2010/40/UE(Obre en nova finestra)  que fa referència al transport de mercaderies i/o persones en més un mitjà de transport.

Aquesta informació serà de accés lliure i gratuït i servirà també per nodrir a l'EDIM a l'àrea relativa a la caracterització de transport i mobilitat de persones, així com al Catàleg nacional d'Informació Pública(Obre en nova finestra)  mantingut per l'Administració General de l'Estat.

El Projecte de Llei defineix que la prestació de serveis a la ciutadania en els quals s'utilitzin dades sobre transport i mobilitat del Punt d'Accés Nacional de Transport Multimodal haurà de fer-se de forma justa, neutra, imparcial, no discriminatòria i transparent. I afegeix que el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible proposarà unes regles d'ús d'aquestes dades en un termini de 12 mesos després de l'entrada en vigor d'aquesta Llei.

El Projecte de Llei de Mobilitat Sostenible està actualment en tràmit parlamentari, ja que s'ha remès a les Corts per a la seva tramitació urgent(Obre en nova finestra)  i aprovació en 2024.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic