El Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas continúa adaptando las gestiones y las competencias que antes se realizaban de manera presencial a un formato electrónico. Cada vez son más los procedimientos que ahora se realizan telemáticamente.
La petició de cita prèvia per renovar el passaport o DNI, la declaració de la Renda, la sol·licitud de beques, etc. Més de 2.500 procediments i serveis públics, un 95% del total, ja es poden accedir de manera electrònica. A més de l'estalvi en paper i l'increment en l'eficàcia i eficiència dels tràmits, aquest procés de millora va permetre als ciutadans i a les empreses estalviar un total de 16.602.423.527 euros en 2013, segons estimen fonts del ministeri. Segons van calcular usant el model de costos estàndard de la Unió Europea, realitzar un tràmit administratiu per Internet i no de manera presencial estalvia de mitjana uns 75 euros per gestió.
Des dels cinc anys que la Direcció general de Modernització Administriva, Procediments i Impuls de l'Administració Electrònica porta treballant en aquest procés, el 100% dels ciutadans ja sol·licita una cita prèvia per a l'expedició i renovació del passaport i consulta les seves prestacions a la xarxa. No obstant això, la presentació de la declaració de la renda és el procediment que se segueix resistint a l'era digital. Solament un 63,61% dels ciutadans presenta l'esborrany usant els serveis electrònics. «Encara existeix la temptació d'imprimir la documentació i portar-ho a l'oficina», expliquen des del ministeri.
«La administración electrónica tiene que seguir luchando contra la brecha digital», afirman fuentes del ministerio. Y en esta lucha no solo cuenta el ahorro monetario. Con el plan Emprende en 3, el plazo para la creación de empresas se ha reducido de 41 días a solo tres. Sin embargo, de momento solo 100 ayuntamientos están adheridos al proyecto.