El projecte Quàntum Spain comptarà amb el primer ordinador quàntic del sud d'Europa

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

28 febrer 2023

Impulsat pel Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, un consorci espanyol instal·larà el primer ordinador quàntic del sud d'Europa en el Barcelona Supercomputing Center - Centre Nacional de Supercomputación.

El projecte Quàntum Spain, impulsat pel Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, a través de la Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial (SEDIA), explicarà aquest any 2023 amb el primer ordinador quàntic del sud d'Europa, al que tindrà accés la comunitat investigadora per poder desenvolupar aplicacions d'Intel·ligència Artificial.

Aquest projecte, finançat amb fons europeus del Pla de Recuperació, serà dut a terme pel grup d'empreses espanyoles, integrades en la Unió Temporal d'empreses (UTE) formada per la startup Qilimanjaro Quàntum Tech i la companyia tecnològica espanyola GMV, que han guanyat el concurs públic.

El nou ordinador quàntic s'instal·larà en el Barcelona Supercomputing Center - Centre Nacional de Supercomputación (BSC – CNS) i s'integrarà en el superordenador Marenostrum 5, el més potent del nostre país i entre els més avançats d'Europa i del món.

Quàntum Spain aconsegueix amb això nova fita en el seu objectiu per crear un ecosistema quàntic eficaç a Espanya. Aquesta iniciativa, que s'emmarca en l'Estratègia Nacional d'Intel·ligència Artificial de l'agenda Espanya Digital 2026, compta amb 25 centres, situats en 14 Comunitats Autònomes i integrats a la Xarxa Espanyola de Supercomputación (CAP DE BESTIAR), que coordina el BSC-CNS.

Espanya, entre els sis països europeus seleccionats

Espanya va ser un dels sis països europeus seleccionats pel consorci de supercomputación de la Unió Europea, l'European High Performance Computing Joint Undertaking (EuroHPC DJ.), per albergar i operar els primers ordinadors quàntics EuroHPC. La inversió al nostre país ascendirà a 12,5 milions d'euros, cofinançada al 50% per la UE i pel Govern d'Espanya.

Aquesta infraestructura s'instal·larà al llarg de 2023 i estarà integrada en el supercomputador Marenostrum 5, que estarà operatiu el proper mes de juliol. Marenostrum 5 permetrà avançar en múltiples aplicacions acadèmiques i suposarà un pas més cap a la propera frontera de la supercomputación.

D'aquesta forma, s'augmentarà de manera notable l'impacte de la recerca i la innovació en permetre solucions que complementen les capacitats dels supercomputadores actuals. La nova infraestructura estarà a la disposició de la comunitat investigadora, empreses i organismes públics.

La instal·lació i engegada de l'ordinador quàntic és fonamental per al desplegament de la iniciativa Quàntum Spain, que el seu objectiu principal és la creació d'un ecosistema de computació quàntica sòlid a Espanya, aprofitant i impulsant el talent dels investigadors locals experts en aquesta tecnologia.

Qilimanjaro és una de les cinc startups a nivell mundial, l'única espanyola, amb potencial per influir en la indústria de la computació quàntica, segons l'informe StartUs Insights 2022. El seu objectiu és desenvolupar la propera generació d'ordinadors quàntics amb un accés al núvol fàcil d'utilitzar, que permeti abordar de forma efectiva problemes complexos en sectors com la logística, les finances i l'energia, entre uns altres, així com la simulació de processos físics i químics.

GMV és un grup tecnològic espanyol fundat en 1984, de capital privat i amb una important presència internacional, amb una plantilla de 3.000 professionals en 12 països. En aquesta iniciativa, GMV complementa la tecnologia quàntica de Qilimanjaro encarregant-se de la infraestructura de sistemes convencionals i de xarxes necessàries per a l'operació de l'ordinador quàntic.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Intel·ligència Artificial i Blockchain
  • Cloud Computing