accesskey_mod_content

Quatre de cada cinc ajuntaments gallecs permeten realitzar tràmits online

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

12 juliol 2016

Augmenta el nombre d'entitats locals amb seu electrònica, la presència d'aquestes a les xarxes socials, espais de transparència i consultes als sistemes d'altres administracions.

Quatre de cada cinc ajuntaments permeten fer alguna tramitació telemàtica dels seus procediments, 3,2 punts més que fa dos anys. El “Registre de documents”, les “Queixes i suggeriments” i la “Sol·licitud i obtenció de certificats”, són els procediments i tràmits que estan implantats en més ajuntaments. A més, el 26,9% dels ajuntaments gallecs compten amb un catàleg de procediments, i d'aquests, el 80,2% disposa d'un catàleg accessible a través de la xarxa.

Són dades de l'últim informe sobre l'Administració electrònica als ajuntaments de Galícia, que publica avui l'Observatori de la Societat de la Informació de Galícia (OSIMGA) de l'Agència per a la Modernització Tecnològica de Galícia (Amtega).

L'informe avalua, cada dos anys, la situació de les infraestructures, equipament així com el nivell de desenvolupament de la seu electrònica als ajuntaments, la interoperabilitat entre administracions, l'ús de sistemes de certificació digital per a la identificació dels empleats públics i ciutadans en la tramitació d'expedients, etc.

Seu electrònica
L'informe assenyala que el 52,9% dels ajuntaments gallecs amb lloc web, compta amb una seu electrònica, experimentant un increment de més de 20 punts percentuals en els dos últims anys. Encara que la seva implantació s'està estenent en tots els ajuntaments, independentment de la seva grandària, els municipis de més de 50.000 habitants són els que registren el major percentatge d'implantació de la seu electrònica amb un 85,7%.

Comunicacions i participacions de la ciutadania
Es destacable también la presencia en redes sociales de más de la mitad de ayuntamientos gallegos (50,1%), que aumentó 7,2 puntos en los dos últimos años. La red social más común en los ayuntamientos gallegos es Facebook, presente en prácticamente la mitad de los mismos (49,7%), seguida de Twitter (22,7%). La acción más común de participación con la ciudadanía es la posibilidad de comentar noticias publicadas por el ayuntamiento en su web, presente en un 14,6% de ayuntamientos.

El 29,5% dels ajuntaments gallecs tenen disponible un portal o espai de transparència dins de la seva entitat. La pràctica totalitat dels ajuntaments que van indicar que no comptaven amb portal de transparència van assenyalar que estarien interessats a disposar d'un portal o espai amb aquestes característiques.

Interoperabilitat entre Administracions públiques
La puesta en marcha de los procedimientos telemáticos implica también la implantación de sistemas de interoperabilidad, que permiten el intercambio de datos entre administraciones, lo que evita la ciudadanía presentar documentación que ya obra en poder de ellas. La Administración autonómica cuenta con una plataforma de interoperabilidad, Pasaxe!, a la que se pueden adherir los municipios gallegos y que evita ya tener que presentar hasta 36 tipos de certificados (de familia numerosa, de discapacidad, DNI...).

En l'últim any, el 8% dels ajuntaments va suprimir el deure aportar alguns documents (DNI, certificacions d'obligacions tributàries [AEAT, Seguretat Social], família nombrosa, discapacitat, inscripció en registres, etc.); i el 20,6% dels ajuntaments van substituir per declaracions responsables alguns documents a apropar (certificació de compte bancari, poder de representació, etc.).

Més de la meitat dels ajuntaments (50,5%) van mantenir un intercanvi de dades amb altres AAPP, mitjançant la recepció de documents amb certificats electrònics. Quant a l'accés dels ajuntaments als sistemes d'informació d'altres AAPP per realitzar alguna consulta, observem que el 77,6% dels mateixos van realitzar en algun moment aquesta acció, i un 42,1% compta amb procediments integrats electrònicament amb els sistemes informàtics d'altres Administracions Públiques.

Aplicacions informàtiques i propostes d'actuació
En el 2015 el “Padró d'habitants” i la “Comptabilitat”, amb un 99,6% i 98,3% respectivament, es van convertir en les aplicacions més habituals als ajuntaments gallecs. La totalitat d'ajuntaments compten amb alguna aplicació de gestió interna, encara que són els ajuntaments de més de 50.000 habitants els que compten amb un major percentatge de disponibilitat.

La falta de recursos econòmics, amb un 24,4% dels ajuntaments gallecs, seguida de la falta de formació amb un 19,6%, són les dues principals barreres amb les quals es troben els ajuntaments de Galícia a l'hora d'optimitzar l'Administració electrònica.

La “Gestión de expedientes/tramitación electrónica (backoffice)”, es señalada por los ayuntamientos como actividad prioritaria a optimizar, seguida de la Gestión de digitalización, gestión documental, archivo electrónico, custodia.

Puede consultarse el informe completo elaborado por el OSIMGA en la sección de documentos de: http://www.osimga.org(Obre en nova finestra)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Secretària General d'Administracion Digital i Observatori d'Administracion Electronica