accesskey_mod_content

Política de gestió de documents electrònics

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

Una Política de gestió de documents electrònics conté orientacions o directrius que definix una organització per a la creació i gestió de documents autèntics, fiables i disponibles al llarg del temps, d'acord amb les funcions i activitats que li són pròpies. La política s'aprova al més alt nivell dins de l'organització, i assigna responsabilitats quant a la coordinació, aplicació, supervisió i gestió del programa de tractament dels documents a través del seu cicle de vida.

La  Norma Tècnica d'Interoperabilitat de Política de gestió de documents electrònics(Obri en nova finestra) , té per objecte establir les directrius per a la definició de polítiques de gestió de documents electrònics.

La  Guia d'aplicació de la Norma Tècnica d'Interoperabilitat de Política de gestió de documents electrònics(Obri en nova finestra)  servix com a ferramenta de suport per a l'aplicació i implementació del que es disposa en la NTI; el seu contingut inclou tant cites explícites al text de la NTI com a explicacions i continguts complementaris a aquella.

Models de Polítiques de Gestió de Documents Electrònics

  • El  Model de política de gestió de documents electrònics(Obri en nova finestra)  té com a objectiu servir com a referència genèrica per a l'elaboració d'una Política de Gestió de documents electrònics conforme a l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat, seguint el que es disposa en la Norma Tècnica d'Interoperabilitat i en la seua corresponent Guia d'Aplicació.
  • El  Model A de política de gestió de documents electrònics per a entitats locals(Obri en nova finestra) (PGD-eL) es el resultado del trabajo desarrollado por las organizaciones valencianas del Colegio de Secretarios, Interventores y Tesoreros de la Administración Local (COSITAL), Asociación de técnicos de Informática de la Administración Local (ATIAL) y grupo de archiveros y técnicos especializados en gestión documental.
  • El Modelo B de política de gestión de documentos electrónicos para entidades locales (Obri en nova finestra) (PGD-eL) elaborado por el Subgrupo de trabajo de Política de Gestión de Documentos Electrónicos Tipo para Entidades Locales, creado en el Grupo de trabajo de Documento, Expediente y Archivo Electrónico, de la Comisión Sectorial de Administración Electrónica.

Tots dos models A i B contenen models orientatius de política de gestió documental local, quadre de classificació funcional i índex de sèries documentals que permetran la gestió dels documents electrònics dels ajuntaments, en el marc de l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat, (ENI). Interessa a les entitats locals, especialment d'aquelles més xicotetes i amb més dificultats per a elaborar una política de gestió de documents electrònics.

A continuació s'arrepleguen alguns exemples de polítiques de gestió de documents electrònics que s'han elaborat i publicat des de diferents àmbits de les Administracions Públiques.

Administració General de l'Estat

Ministeri d'Hisenda i Funció Pública (2022)

Política de Gestió de Documents Electrònics (PGD-i) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. D'aplicació en el Ministeri d'Hisenda i Funció Pública i en les seues entitats públiques que així ho decidisquen. Donat el seu caràcter global, també pot ser vàlida i d'aplicació en les entitats i organismes del sector públic que així ho consideren. El Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital ha participat en els treballs d'elaboració d'esta publicació.

Comunitats Autònomes

País Basc

Llei 5/2022, de 23 de juny, de Gestió Documental Integral i Patrimoni Documental de la Comunitat Autònoma del País Basc

Comunitat Foral de Navarra

ORDEN FORAL 18/2021, de 24 de mayo, de la Consejera de Cultura y Deporte, por la que se aprueban los requisitos tecnológicos y funcionales para implantaciones de archivo digital seguro de las entidades locales de Navarra y un modelo de auditoría.

Comunitat Foral de Navarra

ACORD del Govern de Navarra, de 16 de desembre de 2020, pel qual s'aprova la Política de Gestió de Documents Electrònics de l'Administració de la Comunitat Foral de Navarra i del Sector Públic Institucional Foral.

Comunitat Valenciana

ORDE 1/2018, de 27 de desembre, conjunta, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'aprova la política de gestió de documents electrònics de la Generalitat.

NOTA: Amb este assumpte també té relació el DECRET 50/2018, de 27 d'abril(Obri en nova finestra) , del Consell, por el que se regula la gestión documental, la organización y el funcionamiento de los archivos de la Generalitat.

Castella-la Manxa

Decreto 89/2017, de 12 de diciembre, por el que se aprueba la política de gestión de documentos de las entidades que integran el sector público de la Administración de la Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.

Andalusia

Acuerdo de 1 de agosto de 2017, del Consejo de Gobierno, por el que se aprueba la política de gestión de documentos electrónicos de la Junta de Andalucía.

Regió de Múrcia

Orden de 12 de julio de 2017 de las Consejerías de Hacienda y Administraciones Públicas y de Turismo, Cultura y Medio Ambiente, por la que se aprueba la política de gestión y archivo de documentos electrónicos de la Administración Pública de la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia.

Cantàbria

Decreto 43/2017, de 22 de junio, por el que se aprueba la Política de Gestión de documentos administrativos electrónicos, expedientes electrónicos y archivo electrónico de la Administración de la Comunidad Autónoma de Cantabria y su Sector Público. 

Illes Balears

ACUERDO del Consejo de Gobierno de día 9 de diciembre de 2016 por el que se aprueba la Política de Gestión Documental del Gobierno de las Illes Balears

País Basc

ORDE de 27 de setembre de 2016, del Conseller d'Administració Pública i Justícia i del Conseller d'Hisenda i Finances, per la qual s'aprova la política de gestió de documents electrònics del sector públic de la Comunitat Autònoma d'Euskadi.

Entitats Locals

Diputació de Barcelona

ANUNCI d'aprovació de la Política de Gestió Documental de la Diputació de Barcelona

Diputació de Valladolid

Resolució de la Presidència 3994/2015, per la qual s'aprova la Política de gestió de documents de la Diputació Provincial de Valladolid

Universitats

Universitat Pública de Navarra

El Consell de Govern, en sessió de 10 de setembre de 2019, aprova la nova versió de la Política de Gestió de Documents Electrònics de la Universitat  Pública de Navarra.

Universitat de Valladolid

Política de gestió de documents electrònics de la Universitat de Valladolid. Document aprovat en Consell de Govern de 14 de desembre de 2016.

Universitat de Múrcia

Política de Gestió de Documents Electrònics de la Universitat de Múrcia. Document aprovat en Consell de Govern de 13 de febrer de 2014.

Altres institucions

Junta General del Principat d'Astúries

Normes de política de gestió de documents electrònics de la Junta General del Principat d'Astúries 

Senat d'Espanya

Política de gestió documental del Senat, aprovada per la Taula del Senat en la seua reunió del dia 28 d'abril de 2020.

Exemples de Quadres de Classificació d'Entitats Locals

Model de quadre de classificació d'ajuntaments i consells comarcals. Generalitat de Catalunya

Quadre de Classificació de Fons d'Arxius Municipals. Grup d'Arxivers Municipals de Madrid

Proposta de Quadre de Classificació de Fons d'Ajuntaments. Mesa de Treball sobre Organització d'Arxius Municipals