accesskey_mod_content

Informe europeu sobre la situació de l'administració pública digital i la interoperabilitat 2022

  • Opinar
  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

L'informe State-of-play report on digital public administration and interoperability 2022 , de la Comissió Europea, demostra que els països europeus continuen el seu camí cap a una administració cada vegada més digitalitzada, una tendència ja percebuda en edicions anteriors i accelerada després de la pandèmia del Covid-19.

Espanya, tal com reflecteix el Seguiment del Marc Europeu d'Interoperabilitat (EIF) , lidera la mitjana de resultats en els tres camps analitzats:  KPIs, Recomanacions de l'EIF i Pilars de l'EIF. El Mecanisme de Seguiment de l'EIF està organitzat en tres pilars (Principis, Nivells i Model conceptual de la interoperabilitat) que agrupen 47 recomanacions i 68 KPIs. En la majoria d'aquests indicadors, Espanya se situa per sobre de la mitjana europea.

Dins de l'apartat sobre les més recents iniciatives polítiques en suport de l'administració pública digital a Europa, l'informe destaca l'adopció per part d'Espanya de la Carta de Drets Digitals , que consagra un conjunt de principis i drets que orientaran els futurs projectes normatius i el desenvolupament de polítiques públiques per garantir la protecció dels drets individuals i col·lectius en els nous escenaris digitals

Quant a la implementació dels principis d'interoperabilitat, l'informe destaca l'aplicació del principi “solament una vegada” (onze-only) a Espanya: “Les Lleis espanyoles 39/2015 i 40/2015 promouen l'ús de procediments digitals per facilitar documents a les administracions públiques. També estipulen que les administracions públiques no han d'exigir als interessats que aportin documents elaborats per elles. Les administracions també han de recollir els documents de forma electrònica a través de les seves xarxes corporatives o consultant la Plataforma d'Intermediació de Dades (PID), que és un servei horitzontal que habilita el principi de ‘Solament una vegada’. Simplifica els tràmits administratius perquè ciutadans o empreses no hagin de lliurar dades més d'una vegada”.

L'informe llança llum sobre les iniciatives que s'han dut a terme entre 2020 i 2022 en matèria d'administració pública digital i interoperabilitat en 35 països europeus, així com sobre la situació actual de la interoperabilitat dins del Marc Europeu d'Interoperabilitat (EIF). Per a la seva avaluació, es basa en una recopilació de dades, d'una banda, d'indicadors primaris, recopilats a través d'una enquesta difosa als punts de contacte nacionals i, d'altra banda, en indicadors secundaris, recopilats de fonts de dades externes, com el Portal de Dades Obertes , l'Índex Índex d'Economia i Societat Digital (DESI) i altres iniciatives de la UE. Amb això es mesura la implementació per part dels Estats Membres de les 47 recomanacions i 68 KPIs de l'EIF.

L'edició d'aquest any de l'informe proporciona informació sobre les iniciatives globals més recents desenvolupades des de 2020 per diverses organitzacions internacionals, com les Nacions Unides i el Banc Mundial, per recolzar a les administracions públiques a tot el món en el seu camí cap a la interoperabilitat i la digitalització.

Enllaços relacionatsEnllaços relacionats