accesskey_mod_content

España manté el quart posat de la UE en administració electrònica

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

11 juny 2019

L'Administració electrònica espanyola millora 4.7 punts la seua puntuació, situant-se per davant dels altres grans països europeus com Alemanya, França, Regne Unit i Itàlia.

L'índex índex d'Economia i Societat Digital (DESI) 2019, que la Unió Europea fa públic hui, destaca que en España els servicis públics digitals continuen sent la dimensió amb millors resultats. L'Administració electrònica espanyola ocupa el lloc número 4 dels països de la UE, amb millor puntuació que en 2018. Tots els indicadors se situen significativament per damunt de la mitjana europea i en servicis públics digitals estem per davant de la resta de grans països, com Alemanya, França, Itàlia i Regne Unit.

En DESI 2019(Obri en nova finestra) España millora la seua puntuació global en 2.9 punts i se situa 3.6 punts per damunt de la mitjana de la Unió Europea, situant-se, en el rànquing general, en el lloc número 11 dels 28 Estats membres de la UE. Quant a administració electrònica, pugem 4,7 punts respecte a l'informe informe anterior(Obri en nova finestra) , de 2018.

S'acusa una millora en els indicadors d'ús: el percentatge d'usuaris d'internet se situa per primera vegada en la mitjana europea i el percentatge d'usuaris d'Administració electrònica augmenta de 67% a 76%

Així mateix, España se situa en segon lloc en dades obertes i existix un elevat nivell d'interacció en línia entre les autoritats públiques i els ciutadans. El 76% dels usuaris d'internet espanyols participen activament amb els servicis d'Administració electrònica.

Enguany s'inclouen nous indicadors relacionats amb la sanitat electrònica, com l'intercanvi de dades entre professionals i la recepta electrònica, en els quals España obté també una puntuació per damunt de la mitjana europea.

El DESI 2019(Obri en nova finestra) destaca la inversión en datos abiertos y los esfuerzos realizados en el principio de “digital por defecto”, que indica que la mayoría de los servicios públicos se encuentran disponibles de forma digital. Sin embargo, existe todavía margen de mejora para varios indicadores, en especial, sobre el uso de Administración electrónica o los formularios precumplimentados. La SGAD considera que el incremento del uso de los servicios públicos digitales es fundamental, pues si bien España obtiene buenos resultados en la completitud de los servicios digitales, es el uso de los mismos el que redunda en ahorros y reducción de cargas administrativas. Por ello, se considera que el uso debe ser el parámetro principal de seguimiento.

DESI 2019

L'Índex d'Economia i Societat Digital (DESI) complix cinc anys en 2019 i resumix cinc indicadors del rendiment digital d'Europa, permetent un seguiment de l'evolució dels estats membres de la Unió Europea en la competitivitat digital. Estos cinc indicadors són: connectivitat, capital humà, ús d'internet, integració de la tecnologia digital i  servicis públics digitals.

Segons el DESI 2019(Obri en nova finestra) , a nivell global, analitzant tots els indicadors, España(Obri en nova finestra) ocupa el lloc número 11 dels 28 Estats membres de la UE, també per davant de països com Alemanya, França o Itàlia.

cal assenyalar que la Comissió Europea ha implantat canvis metodològics que, aplicats de forma retroactiva, situen a España en la posició 11 en 2018, per la qual cosa España manté el seu lloc respecte a l'any passat. Cal destacar, no obstant açò, que la puntuació global ha augmentat a causa d'un millor rendiment en les dimensions de Servicis Públics Digitals i Connectivitat.

Índex de l'Economia i la Societat Digital 2019

Dades DESI 2017, 2018 i 2019

DESI 2019 resultats relatius per dimensió

Entre totes les dimensions, destaca la posició d'España en l'àmbit de l'Administració electrònica, en la qual el nostre país es manté en quart lloc. Si es té en compte la nova metodologia utilitzada per la Comissió Europea, España, a més, millora en dos posicions el seu rànquing en els Servicis Públics Digitals.

cal destacar que España és el país millor situat en relació amb la resta de països europeus de similar grandària i complexitat. Respecte de l'any anterior, España millora la seua situació respecte de Dinamarca però es veu superada per Países Bajos, mantenint-se d'esta forma en el mateix lloc.

Digital Economy and Society Index 2019

L'informe DESI destaca també la millora en la dimensió de Connectivitat, on España passa de la posició 10 a la posició 9 i subratlla la cobertura de xarxes ràpides i ultrarrápidas, indicant que un 88% dels ciutadans té accés a estes últimes.

Respecte de l'ús de servicis d'internet, España se situa en la mitjana europea i per damunt de la mateixa en integració de tecnologia digital. No obstant açò, l'informe DESI considera que hi ha diferències significatives en la connectivitat entre les poblacions grans i les zones rurals i que España ha de millorar en la dimensió de capacitació digital, missatge alineat amb recomanacions(Obri en nova finestra) presentades per la Comissió Europea el 5 de juny.

Estos resultats estan emmarcats en els esforços que estan realitzant les administracions públiques espanyoles en el desenvolupament de l'Administració Electrònica en els últims anys.

En l'actualitat, totes les administracions públiques estan treballant intensament en el compliment de les Lleis 39/2015 i 40/2015, en diverses qüestions com les  notificacions electròniques per a les empreses o les disposicions addicionals que entren en vigor en 2020.

Font original de la notícia (Ministeri de Política Territorial i Funció Pública)(Obri en nova finestra)

Font original de la notícia (Comissió Europea)(Obri en nova finestra)