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Public Administrations and the transition between Both IPv4 and IPv6.

Las Administraciones Públicas son al mismo tiempo agentes promotores del proceso de transición y actores en el mismo.

Public Administrations and the transition between both IPv4 and IPV6

The public authorities, are at the same time agents promoters of the process of transition and actors in the same. On one hand, have to establish the conditions for engagement in what we need to be a collective endeavour, through cooperation with industry and telecommunications operators and carrying out dissemination and awareness among Internet users. In addition, the same Public Administrations need an extension of the scarce resource that are. environmental Sensors, Armed Forces, highly tecnificadas Administration in real time, … are requirements of the near future to the application of ict within the administrative activity. This should be added the role of public administrations as suppliers of services to society through The Internet.

For the global nature of The Internet, this process cannot be addressed from a national perspective, but to be analysed from coordination with international agencies. A point of departure in a coordinated effort of states to develop uniform policies in this area is the Ministerial declaration of the OECD on the future of the Internet economy (Seoul, 2008). En la misma los Estados miembros se comprometían a fomentar la adopción de IPv6 tanto por los Gobiernos como por los grandes consumidores de direcciones IPv4 (Opens in new window) . Como directrices para el desarrollo de políticas públicas en este sentido, la OECD recommends (Opens in new window) :

  • Trabajar con el sector privado y otras partes interesadas para aumentar la educación y la concienciación y reducir los cuellos de botella
  • Demonstrate the government's commitment to the adoption of IPv6
  • Seek international cooperation and monitoring of implementation of IPv6.

Hitos más recientes en la cooperación internacional en la transición entre IPv4 e IPv6 provienen del ITU-T y la Unión Europea. En ambos casos, se comienza a abrir paso un rol más activo de las Administraciones Públicas en el proceso de migración, incitándolas a liderar con el ejemplo el mismo. La resolución 180 del ITU-T adoptada en la Conferencia celebrada en Guadalajara en Octubre de 2010 (Opens in new window) , incitaba a los Estados miembros de la organización a actualizar sus sistemas y servicios más relevantes dentro del ámbito del servicio público para garantizar la compatibilidad con IPv6 . Por otro lado, la Comisión Europea, tanto dentro de la “Agenda Digital para Europa” como del “ The Plan of action of E-government 2011-2015 for europe (Opens in new window) ”, incitan al apoyo al proceso de migración mediante la interoperabilidad de los servicios de Administración Electrónica con IPv6.

Los acuerdos internacionales sobre el camino a seguir en la transición de IPv4 a IPv6, junto con la cada vez más urgente necesidad de comenzarla de modo efectivo por el próximo agotamiento del espacio de direccionamiento IPv4, está dando lugar a una nueva generación de planes de migración nacionales, fijando de un modo más exigente fechas limite para el proceso. Ejemplo de ello es el Memoradum dictado en el Gobierno Federal de Estados Unidos “ Transition to IPv6 (Opens in new window) the most common actions in those programmes

  • Realizar un inventario de las capacidades IPv6 previamente desarrolladas, técnicas y humanas
  • Define a profile procurement of equipment with IPv6 compatible (Opens in new window)
  • Implantar la obligación de cumplir el perfil definido en todas las adquisiciones
  • Make visible public services from the IPv6 connections

In this regard of the last point, it is important to point out that this does not necessarily imply a full equipment of domestic public administrations. The use of mechanisms of interoperability described in RFC 4213 can be prevented in some cases the cost of migration be functionally complete and satisfactory.

In the case of spanish public administrations, in the process of migration will be essential to examine the impact of transition to IPv6 “ communications network Spanish public administrations ”, as defined in article 43 of law 11/2007. The evolution of the network as a key element of interoperability among the Spanish Public Administrations, will be the modification of the instruments that support interoperability and which are defined in the royal decree 4/2010 (“ Plan addressing the administration ” set out in article 14 and Rule of “ Technical Interoperability connection Requirements communications network spanish public administrations ” set out in its First Additional Provision).

These and other aspects are considered in the agreement of the council of ministers of 29 april 2011, which approves the Plan de fomento para la incorporación del protocolo IPv6 en España (Opens in new window) .

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