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Basic laws and regulations eGovernment

Laws and legal regulations undergirding the development of electronic administration in spain.

  • Is complemented by the page: Chronology of laws and regulations state

Electronic administrative procedure

Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas

02 October 2015

BOE: No. 236 of 02/10/2015

  • NOTE : Esta Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas junto con la Law 40/2015, 1 October, of Legal Regime of the public Sector (Opens in new window) contemplan que la tramitación electrónica debe constituir la actuación habitual de las Administraciones Públicas, para servir mejor a los principios de eficacia, eficiencia, al ahorro de costes, a las obligaciones de transparencia y a las garantías de los ciudadanos.

  • The law 39/2015, 1 October refers to, inter alia, issues such as the rights of people in their relations with the AA.PP ; assistance in the use of electronic media; electronic records ; identification systems stakeholders in the procedure; the practice of the notifications via electronic means ; emission of documents by the AA.PP. ; the validity and effectiveness of the copies made by the AA.PP.; documents filed by stakeholders ; and the archive of documents .

  • De especial interés: Preámbulo, Título preliminar, Título I, Capítulo II, Título II, Capítulo I, artículos: Artículo 6. Registros electrónicos de apoderamientos; Artículos 31 y 32: cómputo de plazos; Artículos  41, 42, 43: Notificaciones; Artículo 53: derechos del interesado; Artículos 66, 68: procedimiento a solicitud del interesado; Artículo 70: Expediente Administrativo; Artículo 83: Información pública; Artículo 131: Publicidad de las normas; disposición adicional 4, disposición transitoria 4 y disposición final 2. 

  • DEROGACIÓN regulations, including:

  • Law 11/2007 of 22 June (Opens in new window) , de acceso electrónico de los ciudadanos a los Servicios Públicos. –Última actualización publicada en BOE de 04/09/2018–  en la redacción dada por el art. 6 of the royal Decreto-ley 11/2018, 31 August (Opens in new window) , las previsiones relativas al registro electrónico de apoderamientos, registro electrónico, registro de empleados públicos habilitados, punto de acceso general electrónico de la Administración y archivo único electrónico producirán efectos a partir del día 2 de octubre de 2020.

  • Certain precepts of Royal Decree 1671/2009, 6 November (Opens in new window) por el que se desarrolla parcialmente la Ley 11/2007, de 22 de junio

  • Law 30/1992 of 26 November, (Opens in new window) de Régimen Jurídico de las Administraciones Públicas y del Procedimiento Administrativo Común –Última actualización publicada en BOE de 04/09/2018– 

  • icon to download page See in PAe Laws 39 and 40/2015

  • Citizen
  • Electronic services
  • Identity and electronic signature
  • Accessibility
  • Interoperability
  • Common infrastructure and services
  • Laws 39 and 40

Law 40/2015, 1 October, of Legal Regime of the public Sector

02 October 2015

BOE: No. 236 of 02/10/2015

  • Administrative cooperation
  • Identity and electronic signature
  • Electronic services
  • Technology transfer centre
  • Interoperability
  • Security
  • Hiring
  • Laws 39 and 40

Law 11/2007, of 22 June, electronic access of citizens to public services

23 June 2007

BOE No. 150 of 23/06/2007

  • Electronic services
  • Common infrastructure and services
  • Interoperability
  • Accessibility
  • Open government
  • Security
  • Laws 39 and 40

Real Decreto 1671/2009, de 6 de noviembre, por el que se desarrolla parcialmente la Ley 11/2007, de 22 de junio, de Acceso electrónico de los ciudadanos a los Servicios Públicos.

18 November 2009

BOE: No. 278 of 18/11/2009

  • Electronic services
  • Common infrastructure and services
  • Interoperability

Real Decreto 3/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Seguridad en el ámbito de la Administración Electrónica

29 January 2010

BOE: No. 25 of 29/01/2010

  • Electronic services
  • Security

Real Decreto 4/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Interoperabilidad en el ámbito de la Administración Electrónica

29 January 2010

BOE: No. 25 29/01/2010

  • Electronic services
  • Interoperability

Technical standards for interoperability

The national Schema Interoperability (ENI): Real Decreto 4/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Interoperabilidad en el ámbito de la administración electrónica (Opens in new window) establece la serie de Normas Técnicas de Interoperabilidad que son de obligado cumplimiento por las AA.PP. y que desarrollan aspectos concretos de la interoperabilidad entre las AA.PP. y con los ciudadanos.

Catalog THER standards

31 October 2012

Resolution of 3 October 2012, of the secretariat of state of public administrations, which approves the Technical Standard of interoperability standards catalog .
No. 262 BOE 31/10/2012 (Section (III)

  • Interoperability

Electronic document THER

30 July 2011

Resolución de 19 de julio de 2011, de la Secretaría de Estado para la Función Pública, por la que se aprueba la Technical Standard of interoperability of Electronic Document .
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

THER document digitalisation

30 July 2011

Resolución de 19 de julio de 2011, de la Secretaría de Estado para la Función Pública, por la que se aprueba la Interoperability Technical Standard document digitalisation .
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

Electronic file THER

30 July 2011

Resolución de 19 de julio de 2011, de la Secretaría de Estado para la Función Pública, por la que se aprueba la Technical Standard of interoperability of Electronic File .
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

NTI de Política de firma y sello electrónicos y de certificados de la administración

03 November 2016

Resolution of 27 October 2016 , the secretariat of state of public administrations, which approves the Norma Técnica de Interoperabilidad de Política de Firma y Sello Electrónicos y de Certificados de la Administración .
BOE: No. 266 of 03/11/2016 (Section (III)

  • Interoperability
  • Identity and electronic signature

THER brokerage protocols data

26 July 2012

Resolución de 28 de junio de 2012, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se aprueba la Interoperability Technical Standard protocols data brokering .
BOE No. 178 of 26/07/2012 (Section (III)

  • Interoperability

THER of data models

26 July 2012

Resolución de 28 de junio de 2012, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se aprueba la Technical Standard of interoperability of data models.
BOE No. 178 of 26/07/2012 (Section (III)

  • Interoperability

Policy THER electronic document management

26 July 2012

Resolución de 28 de junio de 2012, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se aprueba la Technical Standard policy interoperability electronic document management . BOE-A-2012-10048 (Opens in new window)
Num BOE 178 of 26/07/2012 (Section (III)

  • Interoperability

THER of requirements of connection to the network communications Spanish AAPP

30 July 2011

Resolución de 19 de julio de 2011, de la Secretaría de Estado para la Función Pública, por la que se aprueba la Norma Técnica de Interoperabilidad de Requisitos de conexión a la red de comunicaciones de las Administraciones Públicas españolas . (SARA Network).
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

NTI de Procedimientos de copiado auténtico y conversión entre documentos electrónicos

30 July 2011

Resolution of 19 July 2011, the secretariat of state for the public function, which approves the Norma Técnica de Interoperabilidad de Procedimientos de copiado auténtico y conversión entre documentos electrónicos .
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

THER model of data for the exchange of seats between entities register

30 July 2011

Resolución de 19 de julio de 2011, de la Secretaría de Estado para la Función Pública, por la que se aprueba la Norma Técnica de Interoperabilidad de Modelo de Datos para el Intercambio de asientos entre las entidades registrales (Sicres 3.0) (Opens in new window)
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

Reuse THER information resources

04 March 2013

Resolución de 19 de febrero de 2013, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se aprueba la Norma Técnica de Interoperabilidad de Reutilización de recursos de la información .
No. 54 BOE 04/03/2013 (Section (III)

  • Interoperability
  • Open government

Organizational structure: Órganos responsible for electronic administration

Real Decreto 403/2020, de 25 de febrero, por el que se desarrolla la estructura orgánica básica del Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital

27 February 2020

BOE: No. 50 of 27/02/2020

  • NOTE: Article 8. Secretariat of digitization status and Artificial intelligence. [..] "momentum of the digitization of the public sector and interministerial coordination and cooperation with other administrations about such matters, without prejudice to the powers attributed to other ministerial departments".

  • Article 9. General Secretariat of Digital Administration . [...] "competencias atribuidas al Departamento en materia de transformación digital de la administración, incluyendo el desarrollo técnico y aplicación de las Leyes 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas, y 40/2015, de 1 de octubre, y su normativa reglamentaria, en lo que concierne a la actuación y funcionamiento del sector público por medios electrónicos". Cuenta con las siguientes Subdirecciones Generales: Subdirección General de Planificación y Gobernanza de la Administración Digital ; Subdirección General de Impulso de la Digitalización de la Administración ; Subdirección General de Infraestructuras y Operaciones ; Subdirección General de Servicios Digitales para la Gestión ; Subdirección General de Presupuestos y Contratación TIC ; Gabinete Técnico, con nivel orgánico de Subdirección General y División de Planificación y Coordinación de Ciberseguridad.

  • Electronic services

Royal Decree 139/2020, 28 January, [structure ministerial departments]

29 January 2020

  • Electronic services
  • Common infrastructure and services
  • Administrative cooperation
  • Development of systems

Real Decreto 806/2014, de 19 de septiembre, [organización e instrumentos operativos de las TIC en la AGE]

26 September 2014

Royal Decree 806/2014, 19 September, on organization and operational instruments of information technologies and communications in the General administration of the state and its Public agencies.
BOE: No. 234 of 26/09/2014

  • Common infrastructure and services
  • Electronic services
  • Administrative cooperation

Royal Decree 802/2014, 19 September, [functions and structure of the direction of information technology and communications (DTIC)]

26 September 2014

Real Decreto 802/2014, de 19 de septiembre, por el que se modifican el Real Decreto 390/1998, de 13 de marzo, [...] la estructura orgánica básica del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas y el Real Decreto 696/2013, de 20 de septiembre, de modificación del anterior.
BOE: No. 234 of 26/09/2014

  • Common infrastructure and services
  • Electronic services

Identification, electronic signature and representation

Law 59/2003 of 19th December, of electronic signature

20 December 2003

Published in BOE: No. 304 20/12/2003

  • Esta ley regula la firma electrónica, su eficacia jurídica y la prestación de servicios de certificación. 

  • NOTE Adds the: paragraph 11 , con efectos de 2 de octubre de 2016, por la disposición final 2 de la Law 39/2015, 1 October, Common Administrative procedure of public administrations . Ref. BOE-A-2015-10565 (Opens in new window) : Todos los sistemas de identificación y firma electrónica previstos en la Ley de Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas y en la Ley de Régimen Jurídico del Sector Público tendrán plenos efectos jurídicos.

  • Identity and electronic signature

PRE/order 1838/2014, 8 October, [Platform Cl@ve]

09 October 2014

Orden PRE/1838/2014, de 8 de octubre, por la que se publica el Acuerdo de Consejo de Ministros, de 19 de septiembre de 2014, por el que se aprueba Cl@ve, la plataforma común del Sector Público Administrativo Estatal para la identificación, autenticación y firma electrónica mediante el uso de claves concertadas.
BOE: No. 245 of 09/10/2014

  • Identity and electronic signature
  • Electronic services
  • Security
  • Citizen

MINHAFP. Resolución SGAD, de 14 de julio 2017, [condiciones de uso de firma electrónica no criptográfica]

18 July 2017

Resolution of 14 July 2017, General Secretariat of Digital Administration (SGAD) , which sets the conditions of use of electronic signature cryptographic not , stakeholder relations with administrative bodies the General administration of the state and its public agencies.
BOE: núm.170, 18 July 2017

  • NOTE : Quote Regulation (HAT) 910/2014, 23 July, of the European Parliament and of the board of 23 July 2014 on electronic identification and services of confidence for electronic transactions in the internal market and repealing Directive 1999/93/CE (Ref. DOUE-L-2014-81822 (Opens in new window) ).

  • Identity and electronic signature

Command HAP/7/2014, 8 January, [registration of officials authorized to the identification of citizens]

15 January 2014

Command HAP/7/2014, 8 January, which regulates the registration of officials enabled for identification and authentication of citizens in the area of the General administration of the state and its associated or subordinate public bodies.
BOE No. 13, 15/01/2014

  • Identity and electronic signature
  • Citizen

Command HAP/1637/2012, 5 July, [electronic record of Hijacking]

25 July 2012

Command HAP/1637/2012, 5 July, which regulates electronic registration of Hijacking.
BOE: No. 177 of 25/07/2012

  • In accordance with the article 6 the Law 39/2015, 1 October, (Opens in new window)

  • This register is regulated by the article 15 from R.D. 1671/2009 (Opens in new window) to make register and manage representations that stakeholders granted to third so that they can act on its behalf of electronic form before the General administration of the state and/or its associated or subordinate public bodies..

  • Repealing annexes I, II, III in Command HFP/633/2017, 28 June (Opens in new window) , (BOE 04/07/2017) approving the registrable powers models in the electronic registration of Representatives of the AGE and electronic registration of representatives of local entities [..]

  • NOTE : See in CTT: Electronic registration Hijacking (REA) (Opens in new window)

  • Electronic services
  • Administrative cooperation
  • Laws 39 and 40
  • Identity and electronic signature

Orden ESS/486/2013, de 26 de marzo, [Registro electrónico de apoderamientos de la Seguridad Social]

28 March 2013

Orden ESS/486/2013, de 26 de marzo, por la que se crea y regula el Registro electrónico de apoderamientos de la Seguridad Social para la realización de trámites y actuaciones por medios electrónicos.
BOE núm.75, 28/03/2013

  • Electronic services
  • Identity and electronic signature

Orden HFP/633/2017, de 28 de junio, [modelos de poderes inscribibles Registro Electrónico de Apoderamientos]

04 July 2017

Orden HFP/633/2017, de 28 de junio, por la que se aprueban los modelos de poderes inscribibles en el Registro Electrónico de Apoderamientos de la Administración General del Estado y en el registro electrónico de apoderamientos de las Entidades Locales y se establecen los sistemas de firma válidos para realizar los apoderamientos apud record via electronic means.
BOE: núm.158, 04/07/2017

  • NOTE: In accordance with Article 6 of the Law 39/2015, 1 October (Opens in new window) , approved, with basic character, models of powers registrable, distinguishing if allow act before all administrations, before the General administration of the state or local entities. Finally, it includes a model of revocation of powers conferred.

  • Override annexes I, II, III of Command HAP/1637/2012, 5 July (Opens in new window) por la que se regula el Registro Electrónico de Apoderamientos (BOE 25/07/2017). La presente Orden entrará en vigor el 2 de enero de 2018.

  • See in CTT: Electronic registration Hijacking (REA)

  • Identity and electronic signature
  • Electronic services

MINHAP [publicación del Acuerdo de de aprobación de la Política de Firma Electrónica y de Certificados de la Administración General del Estado]

13 December 2012

Resolución de 29 de noviembre de 2012, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se publica el Acuerdo de aprobación de la Política de Firma Electrónica y de Certificados de la Administración General del Estado y se anuncia su publicación en la sede correspondiente.- BOE-A-2012-15066 (Opens in new window) BOE No. 299 of 13/12/2012 (Section (III)

  • Identity and electronic signature
  • Electronic services

Electronic notification

Orden PRE/878/2010, de 5 de abril, por la que se establece el régimen del sistema de dirección electrónica habilitada previsto en el artículo 38.2 del Real Decreto 1671/2009, de 6 de noviembre

12 April 2010

BOE: No. 88 of 12/04/2010

  • Citizen
  • Electronic services

Verification system of data

Punto de Acceso General (PAG) de la Administración General del Estado y Punto de Acceso General de la Administración de Justicia

Orden HAP/1949/2014, de 13 de octubre, por la que se regula el Punto de Acceso General de la Administración General del Estado y se crea su sede electrónica

27 October 2014

BOE: No. 260 of 27/10/2014

  • Citizen
  • Company
  • Electronic services
  • Open government
  • Common infrastructure and services

Orden JUS/1126/2015, de 10 de junio, [Punto de Acceso General de la Administración de Justicia]

16 June 2015

Orden JUS/1126/2015, de 10 de junio, por la que se crea electronic judicial headquarters for the territorial area of justice ministry .
BOE: No.. 143 of 16/06/2015

  • NOTE : The e-mail of reference Electronic Judicial headquarters will be: https :// sedejudicial.justicia.es (Opens in new window)
    En ella se existirá un acceso a sedes y subsedes judiciales electrónicas a través del denominado  General access point of the administration of justice .

  • Citizen
  • Company
  • Electronic services
  • Open government
  • Administrative cooperation

Electronic registration General AGE

Command HAP/566/2013, April 8, which regulates the Common Electronic Registration

12 April 2013

BOE: No.. 88, 12/04/2013.

[Electronic Register ordinary AGE]

See in CTT:

  • Electronic services
  • Administrative cooperation
  • Laws 39 and 40

Accessibility

Royal Decree 1112/2018, 7 September, on the web accessibility and applications for mobile devices in the public sector

19 September 2018

BOE: No. 227 of 19/09/2018

  • Accessibility

Real Decreto 1494/2007, de 12 de noviembre, por el que se aprueba el Reglamento sobre las condiciones básicas para el acceso de las personas con discapacidad a las tecnologías, productos y servicios relacionados con la sociedad de la información y medios de comunicación social

21 November 2007

BOE: No. 279 of 21/11/2007

  • NOTE : The object of this rules es establecer los criterios y las condiciones que se consideran básicos para garantizar el acceso de las personas con discapacidad a las tecnologías, productos y servicios de la sociedad de la información y de cualquier medio de comunicación social, de acuerdo con los principios de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal.

  • Se derogan los arts. 5, 6 y 7 y se modifica el art. 9, por Royal Decree 1112/2018, 7 September , sobre accesibilidad de los sitios web y aplicaciones para dispositivos móviles del sector público (BOE No. 227 of 19/09/2018) (Opens in new window)

  • Accessibility

Institutional image

Digital communication guide for the General administration of the state

02 April 2013

Resolution of 21 March 2013, the secretariat of state of public administrations, which approves the Digital communication guide for the General administration of the State.

BOE: núm. 79 de 02/04/2013 (Sección III) y Corrección en BOE núm. 90 de 15/04/2013)

  • Accessibility
  • Citizen

Command TAP/953/2011, 12 April, [promotional image of the E-government]

09 April 2011

Orden TAP/953/2011, de 12 de abril, por la que se aprueba la nueva imagen promocional de las actividades de administración electrónica y se establecen criterios para su utilización.
BOE No. 93 of 19/4/2011

  • NOTE: Adoption of promotional image of the activities of electronic administration, to build an image to identify of the citizen activities that the General administration of the state carried out in the field of electronic administration.
    Sets the symbol of the promotional image of the E-government together with the manual will be available in the Portal of Institutional Image (the space Works portal (Opens in new window) accessible via the Sara network (Opens in new window) ).

  • Previous supersedes: Command APU/959/2003 of 11 April (Opens in new window)

  • Accessibility
  • Citizen

Real Decreto 1465/1999, de 17 de septiembre, por el que se establecen criterios de imagen institucional y se regula la producción documental y el material impreso de la Administración General del Estado.

25 September 1999

BOE: No. 230 of 25/09/1999

Se regulan criterios que facilitan la identificación por parte de los ciudadanos de los elementos que conforman la Administración General del Estado, la normalización y racionalización del material utilizado por la Administración en su actuación, la utilización de lenguas cooficiales, publicaciones, publicidad institucional y utilización de otros soportes.

  • Accessibility
  • Citizen

Electronic Invoice

Law 25/2013, 27 December, momentum electronic billing and creation of the recording of invoices in the public Sector

28 December 2013

BOE: No. 311 of 28/12/2013.

  • Electronic services
  • Administrative cooperation

Orden HAP/1074/2014, de 24 de junio, [Punto General de Entrada de Facturas Electrónicas de la AGE: FACe]

24 June 2014

Orden HAP/1074/2014, de 24 de junio, por la que se regulan las condiciones técnicas y funcionales que debe reunir el Punto General de Entrada de Facturas Electrónicas.
BOE: No. 154 of 25/06/2014

  • Electronic services
  • Company
  • Administrative cooperation

Orden HAP/492/2014, de 27 de marzo, [RCF Registro Contable de Facturas]

29 March 2014

Orden HAP/492/2014, de 27 de marzo, por la que se regulan los requisitos funcionales y técnicos del recording of invoices entities within the scope of the law 25/2013, 27 December, momentum electronic billing and creation of the recording of invoices in the public Sector.
BOE: No. 77 of 29/03/2014

  • Electronic services
  • Administrative cooperation

PRE/order 2794/2011, 5 October, [electronic invoice]

18 October 2011

Orden PRE/2794/2011, de 5 de octubre, Ministerio de la Presidencia, por la que se publica el Acuerdo del Consejo de Ministros, de 19 de octubre de 2011, por el que se determina el marco de ejercicio de las  state powers on electronic invoices, creates the Multilateral National Forum on electronic billing and drives the Central management Service of electronic invoicing within the General administration of the State.
BOE No. 251 of 18/10/2011 (Section (III)

  • Electronic services
  • Administrative cooperation
  • Company

• Safety data protection

Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales

06 December 2018

BOE: No. 294 of 06/12/2018

  • Security

Reglamento (UE) 2016/679, de 27 de abril, [Reglamento General de Protección de datos (RGPD)]

04 May 2016

Regulation (HAT) 2016/679 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 27 de abril de 2016, relativo a la protección de las personas físicas en lo que respecta al processing of personal data and on the free movement of such data and repealing the Directive 95/46/CE (Opens in new window) (General Rules of data protection).

  • Security

Ley Orgánica 15/1999, de 13 de diciembre, de Protección de Datos de Carácter Personal (LOPD)

24 December 1999

BOE: No. 298 of 24/12/1999

  • Citizen
  • Company
  • Security

Royal Decree 1720/2007, of 21st December, which approves the regulations of the Organic Law 15/1999, of 13 December, on the protection of personal data (MAY)

19 January 2008

BOE: No. 17, 19/01/2008

  • Citizen
  • Company
  • Security

• Security technical safety Instructions

Resolución de 7 de octubre de 2016, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se aprueba la Instrucción Técnica de Seguridad de Informe del Estado de la Seguridad.

02 November 2016

BOE: No. 265 of 02/11/2016 (Section (III)

  • Security
  • Laws 39 and 40

Resolution of 13 October 2016, the secretariat of state of public administrations, which approves the security Technical Instruction in accordance with the national security Scheme

02 November 2016

BOE: No. 265 of 02/11/2016 (Section (III)

  • Security
  • Laws 39 and 40

• Public Sector security

Real Decreto-ley 14/2019, de 31 de octubre, por el que se adoptan medidas urgentes por razones de seguridad pública en materia de administración digital, contratación del sector público y telecomunicaciones

05 November 2019

BOE: No. 266 of 05/11/2019

  • Security
  • Laws 39 and 40

Right Decreto-ley 12/2018, 7 September of security of networks and information systems

08 September 2018

BOE: No. 218 of 08/09/2018

  • NOTE: Resolution of 20 September 2018, of the congress of Members, ordering the publication of the agreement validation of the royal Decreto-ley 12/2018, 7 September of security of networks and information systems. # 236 BOE 29/09/2018 (Opens in new window)

  • The object of the royal decree is “ regulate the security of networks and information systems used for the provision of essential services and digital services, and establish a notification system of incidents ”, while “ establishes an institutional framework for coordination between authorities and with the relevant cooperation at Community level ”.

  • The text notes in CCN-CERT (Opens in new window) , del Centro Criptológico Nacional, como el Equipo de Respuesta a Incidentes de Seguridad (CSIRT) de referencia para el Sector público y como el coordinador nacional de la respuesta técnica en los supuestos de especial gravedad y que requieran un nivel de coordinación superior.

  • Con este Real Decreto-ley se incorpora al ordenamiento jurídico español la Directive (HAT) 2016/1148 of the European Parliament and of the council, 6 July 2016 (Opens in new window) , better known as Directive NIS , which seeks to identify the areas in which they should ensure the protection of networks and information systems and establish the demands of notification of ciberincidentes.

  • Security

Orden PCI/487/2019, de 26 de abril, por la que se publica la Estrategia Nacional de Ciberseguridad 2019, aprobada por el Consejo de Seguridad Nacional

30 April 2019

BOE: No. 103 30/04/2019

  • Security

Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad. Resolución de 27 de diciembre de 2018, de la Subsecretaría

01 January 2019

BOE: No. 1, 01/01/2019 (Section (III)

Resolution of 27 December 2018, de la Subsecretaría (del Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad), por la que se publica el Convention in cyber between Ministerio de Política Territorial y Función Pública y el Centro Nacional de Inteligencia .

  • NOTE: It will be a center of Cyber operations for the ministry of Territorial Policy and Public Function (MPTFP), which will operate as an extension of the future operations center of cybersecurity of the General administration of the state (future SOC of AGE (Opens in new window) ) – General Secretariat of Digital Administration (SGAD) and National PKIX Centre (CCN) –

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