El CCN i la FEMP publiquen un prontuario per millorar la ciberseguretat en les entitats locals

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

14 juny 2021

Este documento pretende servir de guía de referencia para cargos electos y funcionarios del sector público y ofrece un catálogo de los requisitos y responsabilidades más significativas para garantizar la seguridad de las entidades locales.

El Centro Criptológico Nacional ha elaborado, junto a la Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP), un prontuario de ciberseguretat per a entitats locals. Aquest document pretén servir com a guia de referència per a la protecció de les infraestructures i sistemes d'informació dels ajuntaments, diputacions i cabildos espanyols.

En la actualidad, las entidades locales están utilizando una gama cada vez mayor de elementos tecnológicos. El personal de la Administración Local (desde los presidentes, acaldes, diputados y concejales hasta el último de los funcionarios, pasando por los secretarios, los tesoreros, los interventores, etc.), desarrolla una buena parte de sus actividades telemáticamente.

Per aquest motiu, és imprescindible garantizar la protección de estas tecnologías, la información tratada y los servicios prestados, ja que, constituint l'element més proper als interessos dels ciutadans, la seva plena operativitat resulta imprescindible per al desenvolupament d'Espanya. I per a això és essencial que totes les entitats locals revisin, actualitzin i reforcin contínuament el seu enfocament de ciberseguretat.

Un prontuario per enfortir la ciberseguretat en les entitats locals

En este sentido, el CCN y la FEMP han trabajado de forma conjunta para ofrecer una guía que permita enfortir els nivells de ciberseguretat de les entitats, amb la finalitat de garantir el bon funcionament dels serveis que ofereixen i, en última instància, la protecció dels ciutadans. Per a això, ofereixen a tot el sector públic i, molt especialment, als òrgans directius de les entitats locals (ja es tracti de càrrecs electes com de funció pública), aquest prontuario en el qual han recollit informació d'interès en funció dels següents apartats: la problemàtica de la ciberseguretat local, el compliment de l'Esquema Nacional de Ciberseguretat en les EE.LL., els responsables públics de la ciberseguretat, la prestació de serveis externs, així com una taula de funcions i responsabilitats. I tota aquesta informació l'han elaborat seguint els següents objectius:

• Mostrar de manera concisa i clara als responsables de les entitats locals, ja es tracti de càrrecs electes com de funcionaris, la realitat dels riscos i amenaces que, per al normal desenvolupament dels procediments administratius, les funcions involucrades en el desenvolupament institucional provincial o municipal i la gestió i administració de les entitats locals, emanen del ciberespai.
  • Assenyalar les garanties ofertes per el Esquema Nacional de Seguretat (ENS, operat per Reial decret 3/2010, de 8 de gener, d'obligada observança per part de totes les entitats locals), així com esbossar un catàleg dels requisits i responsabilitats més significatives que aquellos directivos públicos deben tener en cuenta para garantizar la seguridad de la información tratada y los servicios prestados por la entidad local de que se trate, en cada una de sus respectivas competencias y atribuciones.

Amb aquest document, el Centre Criptològic Nacional i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies esperen contribuir a millorar la ciberseguretat local espanyola, amb la finalitat de generar confiança i garanties en l'ús d'aquestes tecnologies, protegint la confidencialitat de les dades i garantint la seva autenticitat, integritat i disponibilitat.

Prontuario de ciberseguretat per a entitats locals(Obre en nova finestra)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Cooperació interadministrativa
  • Seguretat