Publicat l'informe “eGovernment Benchmark 2020” de la Comissió Europea

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

29 setembre 2020

Segons este informe Espanya té un acompliment superior a l'esperat, tant en penetració com en digitalització, i forma part de l'escenari Fruitful eGov, que inclou als millors països de la seua classe per damunt de la mitjana europea.

El 23 de setembre la Comissió Europea ha publicat l'egovernment benchmark corresponent a l'any 2020. Este informe és una referència en l'avaluació de la  administració electrònica en els països europeus i enguany, 2020, mostra notables avanços,  en mitjana, en tots els àmbits de l'estudi. De manera que el rendiment global de la UE-27+ és del 68%, mentre que fa dos anys, el rendiment general va ser al 62%. L'estat actual es mostra en el mapa global.

Este informe ha contribuït a crear un "cercle virtuós" de millora en l'administració digital a Europa. Les administracions públiques desenvolupen millors i millors servicis digitals perquè la demanda dels usuaris és alta; i cada vegada més usuaris accedixen als servicis governamentals en línia perquè estos servicis estan disponibles i són fàcils d'usar.

Els països europeus al capdavant en eGovernment són Malta (puntuació global del 97%), Estònia (92%), Àustria (87%) i Letònia (87%). Estos països obtenen la puntuació més alta en els quatre punts de referència de primer nivell, seguits d'a prop per Dinamarca (84%), Lituània (83%) i Finlàndia (83%).

En termes de progrés, Luxemburg, Hongria i Eslovènia han realitzat els majors avanços en els últims dos anys, amb 20, 19 i 18 punts percentuals, respectivament, la qual cosa ha donat lloc a puntuacions globals corresponents del 79%, 63% i 72%.

Espanya ha aconseguit mantindre un creixement constant en els últims anys, mantenint el seu posicionament per damunt de la mitjana europea.

Analitzant els resultats en termes generals per cadascun dels indicadors mesurats les principals conclusions aconseguides són les següents.

Respecte a la “Centricidad en l'usuari”, hi ha hagut un augment de la referència superior al 87% (4 punts percentuals més que fa dos anys). Més de tres de cada quatre servicis públics poden completar-se en línia (78%). Açò suposa que en un 95% de les vegades, els usuaris troben els servicis que estan buscant en els portals de servicis i en un 98% troben informació.

Els servicis en mobilitat, que és l'indicador més recent, és el que obté la puntuació més baixa, encara que amb un augment fins al 76%  enfront del 62% fa dos anys.  Més de 3 de cada 4 servicis públics són aptes per a dispositius mòbils.

L'àrea de transparència va experimentar una millora en els últims dos anys i  ara es troba en el 66% (7 punts percentuals més alts que fa dos anys). Els usuaris reben un avís quan el servici es completa en el 64% dels casos. A més, un 98% dels llocs web publiquen informació sobre l'estructura organitzativa, missió i responsabilitats, l'accés a la informació, la possibilitat de sol·licitar informació addicional i on trobar la legislació corresponent.

La transparència en l'ús de dades personals ha de millorar.  Ha de millorar la informació sobre com es processen les dades personals dels usuaris per les administracions públiques ja que només en el 17% dels casos es dona informació sobre si les seues dades han sigut utilitzats i per qui, encara que la possibilitat de veure si les seues dades han sigut utilitzats està present en el 64% dels països.

L'indicador de mobilitat transfronterera és el que obté la puntuació més baixa.  Si bé millora respecte de fa dos anys en 7 punts percentuals quedant-se en un 56% en la UE-27+.

La mobilitat transfronterera seguix sent un desafiament per als països. Els usuaris que vullguen obtindre un servici d'un altre país europeu poden fer-ho en el 62%, en el cas dels servicis per a ciutadans, i en el 76% en el cas dels servicis per a les empreses. Mentre que a nivell global europeu el 87 % dels servicis estan disponibles en línia per als usuaris nacionals, només el 69 % està disponible per als usuaris estrangers, amb enormes diferències entre els Estats membres.

Respecte als procediments que requerixen autenticació, els ID electròniques nacionals estrangers solament s'accepten pel 9%  dels servicis, als quals els ciutadans poden accedir amb un ID electrònica nacional. Per a les empreses este nombre suposa un 36%.

La ciberseguretat seguix sent un desafiament per als llocs web governamentals: solament el 20% de totes les URL avaluades complixen la mitat dels 14 criteris bàsics de seguretat avaluats. Açò subratlla la importància de millorar significativament els nivells de seguretat dels llocs web per a garantir que els usuaris puguen confiar en els llocs web i els servicis del sector públic.

Si ens centrem en l'avanç d'Espanya: quasi tots els indicadors estan per damunt de la mitjana europea, tal com es mostra el gràfic següent.

Estònia, Letònia, Lituània i Espanya són països que superen les expectatives tant en penetració com en digitalització en comparació de països europeus amb característiques similars. Espanya aconseguix  una puntuació del 100% en la usabilitat de servicis online  mesura per l'atenció que s'oferix mitjançant un suport a usuari confiable. Igualment Espanya té una alta puntuació en l'ús dels habilitadors digitals en els servicis online.

Espanya, no obstant açò, té marge de millora en la informació i la disponibilitat dels servicis per a ciutadans d'altres països europeus. Així mateix, també hi ha marge de millora quant al funcionament dels servicis a través de sistemes mòbils.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

Consulta els documents que componen este informe(Obri en nova finestra)

• Cooperació interadministrativa
  • Servicis electrònics