accesskey_mod_content

Publicat l'informe “eGovernment Benchmark 2020” de la Comissió Europea

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

29 setembre 2020

Segons aquest informe Espanya té un acompliment superior a l'esperat, tant en penetració com en digitalització, i forma part de l'escenari Fruitful eGov, que inclou als millors països de la seva classe per sobre de la mitjana europea.

El 23 de setembre la Comissió Europea ha publicat l'egovernment benchmark corresponent a l'any 2020. Aquest informe és una referència en l'avaluació de la  administració electrònica als països europeus i aquest any, 2020, mostra notables avanços,  en mitjana, en tots els àmbits de l'estudi. De manera que el rendiment global de la UE-27+ és del 68%, mentre que fa dos anys, el rendiment general va ser al 62%. L'estat actual es mostra en el mapa global.

Aquest informe ha contribuït a crear un "cercle virtuós" de millora en l'administració digital a Europa. Les administracions públiques desenvolupen millors i millors serveis digitals perquè la demanda dels usuaris és alta; i cada vegada més usuaris accedeixen als serveis governamentals en línia perquè aquests serveis estan disponibles i són fàcils d'usar.

Els països europeus al capdavant en eGovernment són Malta (puntuació global del 97%), Estònia (92%), Àustria (87%) i Letònia (87%). Aquests països obtenen la puntuació més alta en els quatre punts de referència de primer nivell, seguits d'a prop per Dinamarca (84%), Lituània (83%) i Finlàndia (83%).

En termes de progrés, Luxemburg, Hongria i Eslovènia han realitzat els majors avanços en els últims dos anys, amb 20, 19 i 18 punts percentuals, respectivament, la qual cosa ha donat lloc a puntuacions globals corresponents del 79%, 63% i 72%.

Espanya ha aconseguit mantenir un creixement constant en els últims anys, mantenint el seu posicionament per sobre de la mitjana europea.

Analitzant els resultats en termes generals per cadascun dels indicadors mesurats les principals conclusions aconseguides són les següents.

Respecte a la “Centricidad en l'usuari”, hi ha hagut un augment de la referència superior al 87% (4 punts percentuals més que fa dos anys). Més de tres de cada quatre serveis públics poden completar-se en línia (78%). Això suposa que en un 95% de les vegades, els usuaris troben els serveis que estan cercant als portals de serveis i en un 98% troben informació.

Els serveis en mobilitat, que és l'indicador més recent, és el que obté la puntuació més baixa, encara que amb un augment fins al 76%  enfront del 62% fa dos anys.  Més de 3 de cada 4 serveis públics són aptes per a dispositius mòbils.

L'àrea de transparència va experimentar una millora en els últims dos anys i  ara es troba en el 66% (7 punts percentuals més alts que fa dos anys). Els usuaris reben un avís quan el servei es completa en el 64% dels casos. A més, un 98% dels llocs web publiquen informació sobre l'estructura organitzativa, missió i responsabilitats, l'accés a la informació, la possibilitat de sol·licitar informació addicional i on trobar la legislació corresponent.

La transparència en l'ús de dades personals ha de millorar.  Ha de millorar la informació sobre com es processen les dades personals dels usuaris per les administracions públiques ja que només en el 17% dels casos es dona informació sobre si les seves dades han estat utilitzats i per qui, encara que la possibilitat de veure si les seves dades han estat utilitzats està present en el 64% dels països.

L'indicador de mobilitat transfronterera és el que obté la puntuació més baixa.  Si bé millora pel que fa a fa dos anys en 7 punts percentuals quedant-se en un 56% en la UE-27+.

La mobilitat transfronterera segueix sent un desafiament per als països. Els usuaris que vulguin obtenir un servei d'un altre país europeu poden fer-ho en el 62%, en el cas dels serveis per a ciutadans, i en el 76% en el cas dels serveis per a les empreses. Mentre que a nivell global europeu el 87 % dels serveis estan disponibles en línia per als usuaris nacionals, només el 69 % està disponible per als usuaris estrangers, amb enormes diferències entre els Estats membres.

Respecte als procediments que requereixen autenticació, els ID electròniques nacionals estrangers solament s'accepten pel 9%  dels serveis, als quals els ciutadans poden accedir amb un ID electrònica nacional. Per a les empreses aquest nombre suposa un 36%.

La ciberseguretat segueix sent un desafiament per als llocs web governamentals: solament el 20% de totes les URL avaluades compleixen la meitat dels 14 criteris bàsics de seguretat avaluats. Això subratlla la importància de millorar significativament els nivells de seguretat dels llocs web per garantir que els usuaris puguin confiar en els llocs web i els serveis del sector públic.

Si ens centrem en l'avanç d'Espanya: gairebé tots els indicadors estan per sobre de la mitjana europea, tal com es mostra el gràfic següent.

Estònia, Letònia, Lituània i Espanya són països que superen les expectatives tant en penetració com en digitalització en comparació de països europeus amb característiques similars. Espanya aconsegueix  una puntuació del 100% en la usabilitat de serveis online  mesura per l'atenció que s'ofereix mitjançant un suport a usuari segur/segur. Igualment Espanya té una alta puntuació en l'ús dels habilitadors digitals en els serveis online.

Espanya, no obstant això, té marge de millora en la informació i la disponibilitat dels serveis per a ciutadans d'altres països europeus. Així mateix, també hi ha marge de millora quant al funcionament dels serveis a través de sistemes mòbils.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

Consulta els documents que componen aquest informe(Obre en nova finestra)

  • Cooperació interadministrativa
  • Serveis electrònics