Novetats de l'ecosistema de dades obertes durant l'estiu 2020

• Copiar

17 setembre 2020

Durant els mesos estivals hem assistits tant a l'obertura de nous continguts, com a la creació d'interessants projectes de reutilització. A nivell estatal, ens trobem amb iniciatives pioneres relacionades amb àrees com la sostenibilitat i les smart cities, les humanitats i la cultura o les dades geogràfiques.

A continuació, arrepleguem alguns exemples de les propostes que s'han llançat durant este estiu relacionades amb les dades obertes.

Llançament de nous portals, repositoris i ferramentes per a promoure l'accés a les dades obertes

Els reutilisadors cada vegada tenen més contingut al seu abast. Cada dia són més les iniciatives que s'animen a posar les seues dades a la disposició dels usuaris, així com els organismes que van un pas més enllà i llancen repositoris temàtics:

• El Ajuntament de Terrassa va estrenar al juliol un nou  portal de dades obertes(Obri en nova finestra) . El portal inclou un catàleg de dades amb 133 datasets sobre demografia, transport, urbanisme i infraestructures, etc. A més inclou una secció d'aplicacions, amb exemples de reutilització.
  • També la Generalitat Valenciana ha posat en marxa un nou  portal de dades obertes(Obri en nova finestra) , que permet  consultar i descarregar dades(Obri en nova finestra)  de diversa índole: educació, salut, infraestructures… i compta amb un espai amb informació per a reutilisadors.
  • El Ajuntament de Sant Sebastià ha obert el portal  GeoDonostia(Obri en nova finestra) , en el qual allibera totes les dades geogràfiques i 300 gràfics -que s'aniran ampliant- perquè ciutadans i professionals els puguen consultar.
  • En l'àmbit econòmic, el Institut d'Estudis Econòmics de la Província d'Alacant, INECA, ha llançat, gràcies a les dades obertes, la major  base de dades econòmics(Obri en nova finestra)  de la província.
  • Pel que fa a les iniciatives referents al sector de l'alimentació, els grups AGR127 i RNM322 de la Universitat de Còrdova que formen part de el  Grup Operatiu ‘Cereal Aigua’(Obri en nova finestra)  investiguen noves tècniques i tecnologies per a aconseguir un cultiu de cereal més sostenible. Totes les dades generades es compartiran pròximament a través de la seua plataforma.
  • Pel que fa a el art i humanitats, el  Museu Guggenheim de Bilbao(Obri en nova finestra) , va obrir les seues portes de manera online mitjançant mostres i recorreguts digitals que permetien accedir a les seues obres.

On més avanços s'estan experimentant és en el camp de la sostenibilitat i la cerca de ciutats smart i eficients. Un bon exemple és la ciutat de Onda, el projecte de la qual va resultar ser el guanyador de la XII Convocatòria dels  Premis Aslan(Obri en nova finestra) . El projecte promou la  obtenció de dades(Obri en nova finestra)  en temps real referents a transport públic i incorpora un  assistent virtual(Obri en nova finestra)  que resol els dubtes veïnals.

La reutilització de dades en les administracions públiques

Però els organismes públics no solament estan obrint la seua informació, també estan creant servicis per a impulsar la seua reutilització:

• El Ajuntament de Múrcia ha presentat MUDATAlab, un laboratori que promou la producció i divulgació humanística i patrimonial relacionades amb el patrimoni de Múrcia, basant-se en l'ocupació de dades obertes.
  • El estiu ha sigut l'època triada per diverses iniciatives de dades per a posar en marxa concursos encaminats a promoure la creació de solucions basades en la reutilització de dades. La  Junta de Castella i Lleó(Obri en nova finestra)  ha obert el termini per a participar la quarta edició del seu concurs de dades, que enguany inclou com a novetat un premi destinat al periodisme de dades. El  Govern d'Euskadi(Obri en nova finestra)  ha aprovat una nova convocatòria els seus premis, la convocatòria dels quals es obrirà al setembre, igual que la nova edició de el  Repte Barcelona Dades Obertes(Obri en nova finestra) .

Les administracions públiques no solament publiquen dades, sinó que també són reutilisadores de servicis d'informació, com hem vist  en este recent informe(Obri en nova finestra) . Alguns exemples d'estes reutilitzacions desenvolupats durant els últims mesos són:

• Andalusia ha tret  una aplicació(Obri en nova finestra)  a través de la qual es pot consultar informació geolocalizada sobre els punts d'accés lliure a Internet.
  • Amb la finalitat de millorar l'habitabilitat en la ciutat, el Ajuntament de  Santiago de Compostel·la(Obri en nova finestra)  ha anunciat que introduirà un sistema de trànsit que assenyalarà la disponibilitat de places en els pàrquings utilitzant dades obertes del seu portal open data.
  • El Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, ICGCat, ha publicat  un visor de rutes(Obri en nova finestra)  en la província amb dades extretes del portal de dades obertes de la Generalitat Catalana. En la mateixa comunitat, la Conselleria d'Agricultura ha publicat un mapa de  explotacions agrícoles(Obri en nova finestra)  de Catalunya.

Propostes internacionals que promouen l'ús de dades obertes

Però les iniciatives que es basen en l'ús de dades obertes no solament se cenyixen a l'àmbit estatal, sinó que també hi ha propostes interessants en l'àmbit internacional que poden servir d'inspiració:

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Govern obert, Informes i Estudis
  • Servicis electrònics