" /> PAe - Informes de sostenibilitat de les infraestructures de portals de dades obertes
accesskey_mod_content

Informes de sostenibilitat de les infraestructures de portals de dades obertes

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

02 setembre 2020

Esta serie de informes, dividida en sies piezas, se comenzaron a publicar en julio. En agosto se lanzó la segunda parte del mismo y aquí recogemos agrupadas ambas partes: "Medir el uso y los impactos de los portales" y “Desarrollar indicadores microeconómicos a través de la reutilización de datos abiertos”.

El 6 de juliol de 2020, l'European Data Portal (EDP) va publicar el primer d'una sèrie de sis informes (més un resum executiu i una descripció general) sobre la  sostenibilitat de les infraestructures dels portals de dades obertes(Obre en nova finestra)  . Els informes aborden diverses dimensions del tema i són:

Aquests dos informes es basen en la recerca realitzada per a dos informes anteriors del Consorci EDP:  Recomanacions per al portal de dades obertes: de la configuració a la sostenibilitat(Obre en nova finestra)  (2017) i  Garantir la sostenibilitat econòmica del portal de dades obertes: comprendre l'impacte i el finançament(Obre en nova finestra)  (2018).

En els propers mesos, l'European Data Portal utilitzarà aspectes destacats com aquest per resumir les troballes entorn de/entorn de cadascuna de les dimensions de l'informe.

Des del Portal de l'Administració Electrònica, ens fem ressò d'aquesta sèrie agrupant els dos primers.

El primer informe

Aquesta és la primera peça, centrada en el primer informe “ Mesurant l'ús i els impactes dels portals(Obre en nova finestra) ”. Més específicament, l'informe analitza:

  • Mesurar l'ús i els impactes dels portals.
  • Seleccionar atributs per mesurar;
  • Desenvolupar indicadors macro i microeconòmics mitjançant la reutilització;
  • Avaluar qui hauria d'utilitzar aquesta metodologia i com; i
  • Lliçons i millors pràctiques.

Aquesta piezapone el focus en la importància de mesurar les dades obertes; qüestions a tenir en compte en seleccionar una mètrica; exemples de mètriques per mesurar l'ús i l'impacte dels portals; i exemples de lliçons i millors pràctiques.

  • Mesurament de l'ús i l'impacte dels portals
  • Mesurar l'ús i l'impacte de les dades (oberts) és fonamental. És necessari para:
  1. mantenir la qualitat de les dades i el suport;
  2. justificar una major inversió;
  3. concentrar recursos;
  4. comparar el progrés entre països i institucions, per exemple; i
  5. Establir punts de referència per a països, institucions i portals.

Abans de seleccionar una mètrica per mesurar dades, hi ha diversos problemes que han de definir-se. Un exemple és avaluar la qualitat de les dades i definir què és un conjunt de dades de bona qualitat. És un conjunt de dades de bona qualitat quan tots els camps de dades estan complets o quan hi ha menys camps que s'omplen amb major precisió? O són dades que s'han netejat i refinat, o que contenen dades sense processar, inclosos valors atípics? 

Un altre problema en seleccionar una mètrica per mesurar l'ús i l'impacte és alinear qui són els "usuaris" de les dades. Per exemple, són els usuaris principals, aquells que utilitzen les dades directament? usuaris secundaris: aquells que ho utilitzen a través d'un intermediari; o usuaris terciaris - aquells que utilitzen el producte de les dades? En l'informe s'exploren diversos altres problemes, inclosa l'activitat de reutilització que es mesura i com realitzar un seguiment de l'ús en un portal.

Después de seleccionar y definir el enfoque, se seleccionará una métrica para medir los datos. En este informe se analizan varias métricas con ejemplos que muestran sus méritos. Tras la introducción de varias métricas, el informe continúa investigando el desarrollo de indicadores microeconómicos mediante la reutilización y quién debería utilizar estas métricas e indicadores y cómo. Para concluir el informe, se comparten varias lecciones y mejores prácticas.

El segon informe

En la segona peça,  “Desenvolupament d'indicadors microeconòmics mitjançant la reutilització de dades obertes”(Obre en nova finestra) , publicada el 5 d'agost, analitza la importància de mesurar l'impacte econòmic de les dades obertes, l'ús de mètriques microeconòmiques i com la reutilització de dades obertes pot ajudar en aquest assumpte. Els seus principals punts són:

  • El valor de la reutilització de dades obertes

Garantir un futur sostenible per a les dades obertes i assegurar el compromís continu dels governs amb aquest treball requereix evidència de l'impacte social de les dades obertes, inclòs (però no limitat a) el seu impacte econòmic. No obstant això, mesurar eficaçment l'impacte econòmic de les dades obertes segueix sent un desafiament existent. Aquest desafiament es refereix a identificar la cadena de baules causals, dissenyar eines i metodologia adequades per al mesurament i comptar amb recursos suficients per dur a terme l'avaluació.

La reutilització de dades governamentals obertes crea valor tant per al sector públic com per al privat en la prestació de serveis i coneixements. Els desafiaments del seguiment del valor estan en l'aplicació de les mesures adequades per a la reutilització de dades. S'han desenvolupat indicadors microeconòmics, que es resumeixen en l'informe, que rastregen la creació de valor i mesuren l'impacte des de la perspectiva tant del govern com del sector privat.

  • Metodologia i resultats

Per desenvolupar indicadors microeconòmics apropiats, es van analitzar quatre ciutats que estaven creant solucions als desafiaments del sector públic amb dades obertes. Ho van fer a través de projectes d'innovació oberta: publicant les seves dades obertament i co-creant solucions del sector públic amb pimes externes. L'objectiu dels projectes era comprendre què impacte esperaven aconseguir i com ho avaluarien. Seguint les innovacions de dades obertes, es va desenvolupar un mètode transferible per identificar i mesurar l'impacte de projectes individuals de dades obertes, que es mostra en la següent figura.

Els resultats d'aquest mètode es resumeixen per ciutat en l'informe, centrant-se en l'impacte econòmic proposat en les solucions de ciutat intel·ligent. Les mètriques generalizables extretes de l'experiment es classifiquen d'acord amb l'accessibilitat que els propietaris i desenvolupadors del projecte tenen a les dades per al mesurament: dades d'operacions (interns), dades de serveis públics relacionats (en poder d'altres serveis públics) i dades del sector privat (financers i dades comercials).

Aquests resultats haurien d'encoratjar als propietaris de portals del sector públic a recopilar i publicar aquestes mètriques. Els propietaris dels portals del sector públic no solament poden augmentar la despesa pública i la transparència de l'eficiència per als seus ciutadans, sinó que a mesura que es publiquen més dades, es poden usar de forma acumulativa per avaluar l'impacte en un àrea i un període de temps més amplis. Els formuladores de polítiques han de fomentar la creació i l'intercanvi d'aquestes mètriques, possiblement convertint-les en un requisit per al finançament de tals projectes de reutilització de dades.

El tercer informe

Aquest informe,  Reutilització de dades: un mètode per transformar els principis en pràctica"(Obre en nova finestra) ,  analitza un nou enfocament per crear una avaluació automatitzada de la reutilització de dades. L'informe elabora un exemple per guiar als portals a través d'aspectes crucials per a una avaluació automatitzada de la reutilització de dades i augmentar la participació dels clients.

Una quantitat cada vegada major de dades es publica obertament a la web amb l'objectiu de fomentar la reutilització. Malgrat els nombrosos esforços, els propietaris dels portals i els editors de dades no mesuren la reutilització de forma rutinària. No obstant això, la reutilització de les dades s'estableix com un dels quatre principis FAIR: una compilació de les millors pràctiques d'alt nivell per fer que les dades siguin buscables, accessibles, interoperables i reutilitzables. Si bé les mètriques FAIR proporcionen mètriques exemplars per als principis FAIR, mesurar l'equitat no és una pràctica establerta. Existeix una varietat de millors pràctiques i pautes (explicades detalladament en l'informe) que detallen els principis d'ús compartit i reutilització de dades. No obstant això, l'avaluació automatitzada de la reutilització segueix sent un desafiament substancial.

La primera part de l'informi " Mesurament de l'ús i els impactes dels portals(Obre en nova finestra) " suggereix diverses solucions per rastrejar i avaluar la reutilització de dades automàticament, inclòs el seguiment de píxels, les cites de conjunts de dades i el compliment dels inicis de sessió. No obstant això, tots aquests mètodes tenen les seves pròpies limitacions. Per tant, és vital abordar un enfocament d'avaluació alternatiu que se centri més en el costat de la reutilització de dades obertes que en el costat de la publicació, inclòs el suport d'automatització. Aquesta tercera part de l'informe presenta un enfocament d'aquest tipus i introdueix un mètode que ajuda als propietaris del portal a comprendre què fa que un conjunt de dades sigui reutilitzable, utilitzant dades de participació que ells mateixos poden rastrejar.

  • El mètode i els resultats

El mètode consta dels següents passos, que han de realitzar els equips que gestionen portals de dades obertes:

  1. Abast l'exercici d'avaluació.
  2. Defineixi mètriques de reutilització . Aquests depenen de les capacitats del seu portal i de la infraestructura tècnica subjacent.
  3. Recopile métricas de reutilización (o proxies). Para esto, necesita capacidades técnicas que pueden estar integradas en el software de publicación que se utiliza, o métricas agregadas derivadas de registros del sistema de nivel inferior.
  4. Definir indicadors de reutilització . Aquests han de ser mesurables i s'utilitzaran com a característiques en el model de predicció.
  5. Analitzi la seva distribució per al grup de conjunts de dades més reutilitzades .
  6. Utilitzi una combinació d'aquestes funcions per crear un model estadístic per predir la reutilització.
  7. Derivar recomanacions per a conjunts de dades i processos de publicació.

En l'informe, es proporciona un exemple extens sobre com aplicar el mètode, mostrant que és possible identificar una canastra de mètriques de participació i predir la reutilització d'un conjunt de dades en funció d'atributs com la seva estructura, la forma en què es va publicar. i la seva documentació. A més de l'exemple, l'informe proporciona recomanacions perquè els propietaris de portals augmentin la seva pràctica de publicació i disseny de portals per recolzar i millorar aquelles característiques d'un conjunt de dades que estan vinculades quantificablement a una major participació dels usuaris.

Fins i tot amb les tecnologies actuals, aquest enfocament pot ser valuós per informar:

  1. Dissenyadors de sistemes en la construcció de funcionalitats per capturar informació automàticament.
  2. Editors en el subministrament de certa informació com a metadades.
  3. Dissenyadors d'experiència d'usuari sobre com construir el procés d'interacció entre els reutilitzadors de conjunts de dades i la interfície d'un portal de dades.
  4. Propietaris del portal en el desenvolupament del seu portal.
  5. Usuaris de dades obertes en l'ecosistema més ampli per ajudar-los a identificar els conjunts de dades amb els quals pot ser més útil treballar.

EL quart informe

La quarta entrega(Obre en nova finestra) de la Sèrie d'informes “Sostenibilitat de les infraestructures del portal de dades (oberts)” se centra en "Portals de finançament: un enfocament de cas empresarial per a la longevitat del model de finançament".

L'informe dissenya un conjunt d'eines basat en 3 casos de negocis, 4 models de finançament i 20 consideracions de costos que poden ajudar als portals a desenvolupar una estratègia de finançament.

En la majoria dels casos, els portals i les activitats relacionades són finançades per departaments governamentals. A nivell nacional, això s'ha basat en gran manera en pressupostos de transparència o departaments de TU municipals. Pocs portals són financerament sostenibles i alguns tampoc tenen base per tornar-se financerament sostenibles. El  Informe de Maduresa de Dades Obertes de 2018(Obre en nova finestra)  va trobar que el cost d'administrar portals s'inclou en un finançament d'estratègies de dades obertes més àmplia i cap govern nacional identificava el cost de mantenir un portal de dades obertes com la seva pròpia activitat. A més, els propietaris del portal no havien explorat models de finançament alternatius.

  • Desenvolupament de casos de negocis

Dado que los Estados miembros están obligados a publicar determinados conjuntos de datos, esto puede considerarse un coste reglamentario. Esto, hasta cierto punto, explica la vacilación entre estados para explorar la financiación desde otros ángulos. Sin embargo, este enfoque de 'cumplimiento' oculta la posibilidad de comprender la financiación de datos abiertos desde un punto de vista más sostenible, que puede desarrollarse utilizando un caso de negocio. El informe que se analiza en este punto destacado presenta tres casos comerciales diferentes, incluidos ejemplos, para la apertura de datos:

  1. Estalvis pressupostaris directes - Cas: Infoshare de la regió d'Hèlsinki (regional)
  2. Participació ciutadana - Cas: Data Mill North (editorials públiques i privades mixtes)
  3. Innovació en productes i serveis - Caso: Score / SCIFI (ciutat i regional)
  • Els models financers

L'elecció del cas de negoci influeix en les decisions sobre els models de finançament més adequats. L'informe revisa quatre models de finançament i explica com podrien funcionar en la pràctica:

  1. Finançament intern (públic): El finançament intern d'un portal, ja sigui amb subsidi creuat o com a cost regulatori, pot denominar-se statu quo. És sostenible en la mesura en què sigui un cost regulatori i, per tant, s'inclourà als pressupostos en el futur.
  2. Cofinanciamiento: Amb el cofinanciamiento s'ha d'arribar a un consens sobre el que es compartirà. Per tant, el cofinançament requereix un procés clar de presa de decisions i pot haver-hi alguns costos addicionals dels acords / contractes o serà necessari acordar una forma de reduir-los.
  3. Finançament extern: el finançament extern ocorre quan es combinen les dades governamentals i privats.
  4. Autofinanciamiento: amb la fi de generar ingressos per recolzar la sostenibilitat financera, els portals de dades obertes podrien cobrar per dades, serveis o eines utilitzant un model freemium.

Els casos de negoci es poden utilitzar amb una varietat de models de finançament. No obstant això, no totes les estratègies de finançament es poden utilitzar per a tots els casos comercials. Els detalls de les implementacions completes, incloses les limitacions, de cadascun d'aquests models es poden trobar en l'informe complet.

  • Consideracions de costos per a portals

Després de realitzar l'anàlisi de l'informe  “Garantir la sostenibilitat econòmica dels portals de dades obertes: comprensió de l'impacte i el finançament (2018)”(Obre en nova finestra)  , es van identificar 20 àrees de costos que han d'abordar-se sempre que s'utilitzi un cas de negoci o model de finançament. Basat en aquestes àrees, l'informe va crear una plantilla per desenvolupar un pressupost que cobreix totes les àrees. Aquests mètodes poden ser útils per a tres parts diferents:

  1. Propietaris de portals en tots els nivells, des del nacional fins a les àrees especialitzades, ja que poden utilitzar aquests mètodes com un conjunt d'eines per enfocar i dirigir l'estratègia i les operacions de finançament. A més, els propietaris dels portals poden utilitzar l'enfocament de cas de negoci per comprendre què dades podrien utilitzar-se de manera valuosa i que no necessàriament haurien d'obrir-se.
  2. Els formuladores de polítiques poden usar això per ajudar a avaluar les formes en què les polítiques poden usar-se per recolzar el canvi d'un enfocament en les dades obertes com un cost de TU i cap a la integració amb altres activitats governamentals.
  3. Els possibles finançadors que estiguin interessats ​​a recolzar les dades obertes poden utilitzar aquests mètodes per identificar oportunitats apropiades i formes d'involucrar-se amb els editors de tot l'espectre.

 

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)  (Primer Informe)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)  (Segon Informe)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)  (Tercer Informe)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra) (Quart informe)

  • Govern obert, Informes i Estudis
  • Cooperació interadministrativa