El rànquing dels dataset més visitats en datos.gob.es

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

07 maig 2018

Les dades obertes permeten involucrar als ciutadans en la vida democràtica, facilitant el accés a informació pública, però també la seva reutilització per crear serveis de valor per a la societat. Aquests són les dades que més interès han despertat en els ciutadans prenent com a referència el portal Dades.gov.

Durant el primer trimestre de 2018, els conjunts de dades incloses al portal de datos.gob.es van superar les 65.000 visites. De tots ells, els conjunts que més visites van rebre van ser els següents:

1. Atur registrat per municipis.
  2. Base general de dades d'entitats locals.
  3. Registre d'alcaldes.
  4. Servei de consulta de numeració mòbil CNMC.
  5. Quioscs de l'ONZE.
  6. Preu de carburant en les gasolineres espanyoles.
  7. Sistema d'informació geogràfica de parcel·les de Castella-la Manxa.
  8. Cens de flota pesquera operativa.
  9. CartoCiudad.
  10. Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME).

Centrant-nos en els tres més destacats:

1. El primer lloc ho ocupa el  Atur registrat per municipis(Obre en nova finestra) . Aquest conjunt de dades mostra un desglossament de la desocupació registrada pels diferents municipis, sobre la base de sexe, trams d'edat i sectors d'activitat econòmica.

2. El segon lloc és per al conjunt de dades  Base de dades general d'entitats locals(Obre en nova finestra) , que permet realitzar consultes sobre diferents organismes públics, com a diputacions, ajuntaments, comarques, fundacions, societats mercantils o institucions sense ànim de lucre, entre uns altres. A través d'aquesta base de dades els ciutadans poden conèixer des de les seves competències i activitats, fins als recursos que utilitzen per finançar-se.

3. Completa el podi el  Registre d'alcaldes(Obre en nova finestra) , és a dir, una base de dades amb tots els alcaldes i regidors dels municipis espanyols. Aquest registre inclou informació relativa al càrrec i al partit al que pertanyen.

No és sorprenent que aquests 3 conjunts de dades apareguin en primer lloc, ja que estan alineats amb les principals preocupacions dels espanyols. D'acord amb l'últim  estudi del CIS(Obre en nova finestra)  (Centre de Recerques Sociològiques), corresponent al mes de març de 2018, la principal preocupació per un 65,9% dels ciutadans és l'atur, seguit de la corrupció (34,5%) i els polítics (26,0%).

Atès que aquests datasets compten amb una alta freqüència d'actualització i la possibilitat de segmentar-se per diferents variables, són una bona opció per ajudar als usuaris a elaborar els seus propis judicis de valor informats entorn de/entorn d'aquestes temàtiques. A més, perquè resulti fins i tot més fàcil accedir a aquesta informació, diferents organitzacions, empreses o ciutadans han utilitzat aquests conjunts de dades – i uns altres de temàtiques similars- per crear aplicacions i eines de visualització senzilles i intuïtives, com per exemple  Mapa de l'atur(Obre en nova finestra)On van els meus impostos?(Obre en nova finestra)  o  Govern pressuposats municipals(Obre en nova finestra) .

A més d'aquests conjunts de dades, el top 10 ho complementen una sèrie de datasets que podríem enquadrar en dues categories:

Tots aquests dataset s'actualitzen de manera periòdica, gràcies a la implicació dels diferents organismes encarregats de la seva publicació, que vetllen per la seva qualitat.

En definitiva, el top 10 de conjunts de dades inclou temàtiques molt diverses encara que es podria dir que els sectors d'activitat que més interès desperten entre els reutilitzadors són l'economia i la política, seguit d'activitats com l'agricultura, la pesca o el transport. Tots aquests conjunts de dades cerquen ajudar als ciutadans a conèixer millor el seu entorn, perquè puguin prendre decisions i actuar en conseqüència.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Govern obert, Informes i Estudis