Presentada la Guia sobre Dades Obertes amb pautes per a les Entitats Locals

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

06 juliol 2017

La FEMP ha presentat la Guia sobre Dades Obertes amb pautes per a les entitats locals; un document que té com a objectiu l'obertura de dades i la seva reutilització per a totes les Administracions Locals.

Obertura i transparència per aportar valor afegit a la informació i a les institucions que la generen, són una de les claus que ha vingut movent, des de la seva constitució, en 2015, a la Xarxa d'Entitats Locals per la Transparència i la Participació Ciutadana, de la FEMP(Obre en nova finestra) , la mateixa Xarxa que ha presentat a Madrid la Guia Dades Obertes(Obre en nova finestra) , un pas més en procés de transparència i obertura de la informació de les Entitats Locals, en la qual queden recollides les pautes perquè els Consistoris presentin les seves dades de la forma més adequada, útil i eficient per al seu ús i reutilització per part dels ciutadans i d'altres institucions i organismes.

Amb això, l'Administració Local torna a situar-se, novament, com a punta de llança de la resta de les Administracions en tot quant té a veure amb dades obertes i ús de noves tecnologies per oferir públicament la seva informació i oferir amb això noves oportunitats de creixement econòmic. Així s'ha constatat en el transcurs de l'acte de presentació del text organitzat per la FEMP, ESADE i PwC.

En aquesta cita, ha estat present el President de la Xarxa, i Alcalde d'Elx, Carlos González, que s'ha referit a la Guia com un avanç fonamental per als Governs Locals en la mesura que “ els va permetre tenir una referència sobre com obrir les seves dades i, a més, avançar en transparència i participació ciutadana i, sobretot ens va a fer possible que les dades reutilitzables serveixin per afavorir al sector que els posa en valor i els converteix en una oportunitat de creixement econòmic”. Al seu judici, amb la Guia es dona “un pas fonamental des del punt de vista de la participació i des del punt de vista socioeconòmic”.

La Guia sobre Dades obertes(Obre en nova finestra) està disponible per a la seva descàrrega, ha estat elaborada per un grup de treball de la Xarxa, compost per responsables tècnics de diversos Ajuntaments, recull el que els seus redactors qualifiquen com “l'itinerari de treball sobre l'obertura de dades i la seva reutilització per a totes les Administracions Locals”.

Compromís amb la transparència i les dades obertes

En l'acte de presentació es va subratllar el compromís de l'Administració Local amb la ciutadania, un compromís, per a molts, major que el d'altres Administracions Públiques  per la proximitat als ciutadans dels seus Governs Locals. I en aquest context, està el dret dels ciutadans a saber què fa el seu Ajuntament, com ho fa i quant costa, un dret que es tradueix en l'obligació municipal de ser transparent.

Per això/Per això, des de la FEMP i des de la Xarxa s'ha treballat perquè els Governs Locals espanyols, perquè, amb independència de la seva grandària, coneguin les seves responsabilitats en matèria de transparència, comptin amb les eines per al seu desenvolupament i que, finalment, ho duguin a terme. La Guia, la primera d'aquestes característiques, és fruit d'aquesta responsabilitat de la Federació i del treball desinteressat de tècnics municipals que han posat en comú les seves experiències.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Govern obert, Informes i Estudis
  • Cooperació interadministrativa