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Enter operation CL@VE, the common platform of identification, authentication and electronic signature of public administrations

19 November 2014

Cl@ve logo

Es la plataforma para todo el Sector Público Administrativo Estatal y facilitará a los ciudadanos el acceso a los servicios electrónicos que proporcionan las AAPP.

Gets underway in the public Sector State Administrative CL@VE system, to simplify and unify electronic access of citizens to public services. Its main objective is that the citizens can identify before the administration through concerted keys (for example, user password), without having to remember different keys to access to the different services.

Es un proyecto impulsado por el Ministerio Hacienda y Administraciones Públicas, a través de la Dirección de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, con la participación especial de la Gerencia de Informática de la Seguridad Social y la Agencia Estatal de Administración Tributaria, y otros organismos como la Dirección General de la Policía o La Dirección General de Tráfico.

CL@VE resolves the limitations of citizen identification

Cl@ve se ha diseñado como un sistema general de identificación, autenticación y firma electrónica, llamado a resolver las limitaciones de los actuales, integrando los sistemas existentes de claves concertadas de la Administración en uno único, abriendo su utilización a la totalidad del Sector Público Administrativo Estatal, y permitiendo también integrarse al resto de las Administraciones Públicas.

Cl@ve is a system designed to simplify and unify electronic access of citizens to public services and complements existing systems of access, such as the DNI-e and digital certificates.

Why is born Cl@ve

En la actualidad, existen diferentes sistemas de identificación, y autenticación electrónica para el acceso de los ciudadanos a los servicios digitales que ofrece la Administración. Los sistemas basados en certificados electrónicos son de uso universal y permiten el acceso a todos los servicios digitales de la Administración, pero su utilización puede entrañar dificultades para algunos ciudadanos al requerir conocimientos técnicos básicos.

For this reason, public administrations have supported on other systems of identification and authentication that are based on the use of concerted keys or other cryptographic methods not. These systems are not interoperable with one another, with the disorder that implies for citizens to have to learn and apply different systems according to the administration, the agency, service or handling access.

Cl@ve nace para unificar todos los sistemas de identificación y autenticación electrónica en uno solo, facilitando a los ciudadanos un acceso único, más fácil y sencillo a los servicios públicos por vía electrónica.

How to use the system Cl@ve

To use this system requires first register in the same, what can be done online, in the same information portal ( http://clave.gob.es (Opens in new window) ), o presencialmente en las Oficinas de Registro. Inicialmente funcionarán como Oficinas de Registro la red de oficinas de la Agencia Estatal de Administración Tributaria y de las Entidades Gestoras y Servicios Comunes de la Seguridad Social.

Cl@ve system will provide citizens with two modes of electronic identification based on the use of concerted keys:

  • PIN Cl@ve : In this mode can be accessed electronic services through a password, formed by a key chosen by the citizen more a code that will receive on your mobile device and that is valid very limited in time. Is aimed at users who access sporadically to services.
  • Permanent Cl@ve : En esta modalidad, el acceso se realizará con un identificador (usuario) y una contraseña que debe ser custodiada por el ciudadano. Adicionalmente, y cuando el tipo de trámite lo requiera se podrá requerir un código que se enviará al dispositivo móvil del ciudadano.

It is possible to use Cl@ve in different electronic services of the administration, such as those offered by the following agencies:

  • Treasury of Social security (frequent consultations and paperwork included in your Social Security)
  • National Institute of Social security (services included in the vestibule of your Social Security)
  • State Agency for tax administration (all procedures which allows the system currently PIN24H)
  • Dirección General de Tráfico (Servicio de consulta de puntos y antecedentes)
  • Ministerio del Interior (Consulta del Estado de Mis solicitudes y Mis Tramitaciones)

Progresivamente se irán incorporando nuevos organismos y sus trámites a este sistema, de tal manera que a finales de 2015 los ciudadanos podrán utilizarlo en todos los servicios y trámites electrónicos del Sector Público Administrativo Estatal.

El sistema será extensible al resto de Administraciones Públicas, mediante la firma de convenios de colaboración.

Tax agency

Taxpayers of its relationship with the ‘ PIN 24 hours ’, the usual access to your tape was renamed “ Cl@vePIN24H. ” Taxpayers already registered at the ‘ PIN ’, as usual, must enter your DNI, the expiry date of the same and password of four digits of your choice to receive the PIN through a message to the mobile number that had already contributed in its day when carried out the initial registration.

With this PIN will have already, as now, the procedure that want to perform but, previously, will receive a on-screen warning about the possibility of recording in Cl@ve. if slashed on the button “ register in Cl@ve ” of the message will Cl@ve, whereas if they choose the option "at another time" may keep their original record in the ‘ PIN 24 hours ’.

Original source of the news (Opens in new window)

To integrate with Cl@ve more information in the solution of CTT Cl@ve

  • Identity and electronic signature
  • Technology transfer centre
General access point
 
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