accesskey_mod_content

Tres reptes de la reutilització de la informació en el sector públic i com superar-los

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

07 març 2019

Millorar l'experiència dels ciutadans, fomentar la intel·ligència col·lectiva i la participació social o realitzar una anàlisi predictiva de tendències i necessitats socials, són alguns dels beneficis de la reutilització de la informació del sector pública per part de la pròpia administració, però hi ha molts més.

Malgrat aquests beneficis, i que els organismes públics europeus cada vegada ofereixen més informació en obert, encara no s'ha aconseguit tot el potencial en la seva reutilització per part del propi sector públic. Amb l'objectiu d'identificar quins són les barreres darrere d'aquest fet, el  European Data Portal(Obre en nova finestra)  acaba de realitzar un nou estudi basat en una sèrie d'entrevistes i workshops amb experts en aquest camp. Les conclusions estan recollides en l'informe  Analytical report 11: Re-usi of PSI in the public sector(Obre en nova finestra) .

Obstacles a la reutilització de PSI en el sector públic

L'informe agrupa les barreres per a la reutilització de PSI en el sector públic en 3 grups:

  • Bretxa entre l'oferta i la demanda en la publicació de PSI: un dels principals reptes a l'hora de reutilitzar la informació del sector públic és la disponibilitat de dades, no per la seva quantitat, sinó per la seva falta d'alineació amb els interessos dels reutilitzadors, a causa d'una falta de comunicació entre proveïdors i usuaris. A més, les dades publicades no sempre compten amb la qualitat necessària, entre altres motius, per la falta d'actualització i d'homogeneïtat entre els diferents països, la qual cosa fa que la seva reutilització sigui ineficient i costosa. Tot això genera una falta de confiança en els reutilitzadors pel que fa a les dades públiques obertes.

  • Desconeixement sobre la disponibilitat i els beneficis de PSI: existeix una falta de coneixement generalitzada sobre la reutilització de la informació pública i els seus beneficis en l'administració. La publicació de dades en obert es considera més un haver de que una oportunitat, i la seva possible reutilització està més enfocada a empreses privades que a la pròpia administració. Beneficis com la millora de la transparència, la reputació, la fiabilitat i la confiança són considerats efectes secundaris de la publicació, més que possibles beneficis de la reutilització.

  • Gestió insuficient de les capacitats: Més que capacitats avançades d'IT -que sí poden ser necessàries per a alguns llocs i projectes, però no per tots- una de les principals barreres és la falta d'actitud i coneixement general sobre la reutilització d'informació pública. Per exemple, conèixer els termes i condicions de les diferents llicències, saber configurar un equip humà que integri les diferents capacitats necessàries o cercar fons, són algunes de les capacitats necessàries que no sempre estan presentin quan s'inicia un projecte de reutilització. A més, existeix una falta de lideratge i coordinació, amb una gran quantitat de professionals treballant en sitges, la qual cosa dificulta el compartir bones pràctiques.

Tres solucions per superar aquests obstacles

Per superar aquestes barreres, l'European Data Portal proposa tres solucions diferents:

  • Crear una cultura d'intercanvi de dades: el més important, assenyalen, seria habilitar i fomentar la comunicació per evitar la bretxa que existeix entre el subministrament per part dels proveïdors i les exigències dels usuaris quant a disponibilitat, qualitat, documentació i publicació. La creació d'una  comunitat(Obre en nova finestra)  on es comparteixin coneixements i recursos o la creació d'acords bilaterals entre reutilitzadors i proveïdors, són alguns  dels mecanismes que poden ajudar a fomentar la cultura d'intercanvi de dades. A més, és important que les administracions públiques adoptin la directiva PSI, on s'inclouen línies d'actuació que poden ajudar a fomentar la reutilització, com per exemple, l'ús d'estàndards comuns entre els països de la Unió Europea.

  • Habilitar als reutilitzadors de PSI en el sector públic: Per augmentar el coneixement sobre els avantatges de la reutilització de la informació pública dins de les administracions és necessari generar una estratègia sòlida de comunicació. Aquesta ha de girar entorn de/entorn de les necessitats específiques del sector públic i en com la reutilització d'informació pública pot ajudar a superar reptes concrets. També és important engegar programes de formació o certificació que ajudin a adquirir els coneixements generals necessaris per començar un projecte de reutilització d'informació pública.

  • Establir una organització eficaç per a la reutilització de PSI: per aprofitar tots els beneficis d'aquest procés, l'ideal és establir un ecosistema que incubi i recolzi el desenvolupament de competències. Això inclou l'adquisició de talent amb capacitats específiques per als diferents rols, engegar una infraestructura tècnica i implementar les eines necessàries.

cal destacar, finalment, que l'EDP estableix una sèrie de recomanacions en el seu informe per convertir-se en un reeixit reutilitzador de PSI com són l'aprofitament dels recursos d'aprenentatge, la difusió d'idees dins de l'organització o impulsar les dades obertes com un element integral dels casos de negoci, entre altres accions.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Govern obert, Informes i Estudis