accesskey_mod_content

As tecnoloxías habilitadoras, protagonistas do CIO Meeting para a dixitalización de Europa

  • Escoitar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

23 outubro 2023

Con motivo da Presidencia española do Consello Europeo, o noso país tivo a honra de acoller a última edición do The Chief Information Offices’ Network Meeting, reunindo aos principais responsables TIC do Sector Público en Europa.

En colaboración coa Comisión Europea, esta reunión semestral permite manter un contacto fluído para o intercambio de opinións e experiencias entre os responsables da transformación dixital das administracións públicas nos Estes membros e asociados e a Comisión Europea, así como coñecer as principais liñas de acción e casos de uso que se están levando a cabo para lograr a dixitalización das administracións públicas en Europa.

O encontro celebrado na Fábrica Nacional de Moeda e Timbre (FNMT), organizado pola Secretaría Xeral de Administración Xeral, reuniu a representantes de 24 Estados membros e un Estado asociado. A reunión foi presidida polo Secretario Xeral de Administración Dixital, D. Juan Jesús Torres, coa participación da Directora Xeral de Informática da Comisión Europea, Dª Veronica Gaffey.

Madurez da administración dixital

A transformación dixital do sector público europeo atópase na traxectoria correcta, con numerosos proxectos froito dunha estratexia compartida polos distintos Estados membros e articulada a través de normativas a nivel nacional e europeo.

La digitalización y el uso de tecnologías habilitadoras se han postulado en el conjunto de la Unión Europea como herramientas fundamentales para atajar de manera decidida y homogénea los retos del mundo actual, según lo establecido en la Década Digital 2030, logrando los objetivos de transformación ecológica y digital. En este marco, la ciberseguridad es la pieza fundamental para garantizar el funcionamiento de la administración digital y la protección de los administrados.

El dato está convirtiéndose en un factor determinante en la toma de decisiones para la práctica totalidad de Gobiernos europeos, que han comenzado a extraer su valor con prometedores resultados en forma de servicios más personalizados, innovadores y adaptados a las necesidades reales de la ciudadanía.

Ademais, os estados membros recoñeceron a importancia de traballar en solucións de interoperabilidade que permitan o desenvolvemento de servizos transfronteirizos, máis seguros e sinxelos para a cidadanía. Este esforzo viuse reflectido na recente Lei de Interoperabilidade Europea, que marcará un antes e un despois na forma de traballar das administracións públicas internacionalmente, establecendo un marco legal para para a súa cooperación. Para iso, principios como a reutilización e transferencia de coñecementos resultan fundamentais, así como a posta en marcha de mecanismos esenciais para o acceso a servizos públicos transnacionales como a identidade dixital europea soberana.

Estes servizos deben ademais contemplar a súa penetración ata o nivel máis próximo á cidadanía, de maneira que todas as administracións poidan beneficiarse da dixitalización de forma inclusiva, logrando reducir a fenda dixital.

Servizos públicos automatizados

Cada vez máis, as administracións públicas recorren ao uso de automatismos para reducir as cargas administrativas e os tempos de espera dos cidadáns ao recibir determinado servizo público. Os beneficios da automatización son incontables, destacando a posibilidade de realizar entregas máis rápidas de novos servizos a baixo custo, permitindo aforros significativos para as administracións, así como para as empresas e a cidadanía.

Esta simplificación administrativa vese reforzada coa unificación de plataformas e servizos en liña, coa implementación do principio só-unha-vez que permite que o cidadán teña que achegar a súa información só unha vez ao realizar as súas solicitudes, de modo que sexan as propias administracións, baixo o consentimento do cidadán, quen obteñan esa información a través da interconexión das súas redes e sistemas. Estas redes e sistemas interconectados son os que facilitan así mesmo a automatización dos servizos públicos sen fronteiras administrativas.

Uso da Intelixencia Artificial nos servizos públicos

Ademais, a recente explosión de ferramentas baseadas en Intelixencia Artificial favoreceu a procura de novos usos e aplicacións que permitan maximizar a eficiencia das administracións públicas.

Esta tecnoloxía ofrece enormes posibilidades para a mellora da produtividade, a optimización de recursos e o deseño intelixente de servizos, pero á vez expón retos que deben abordarse desde unha fronte común europeo. Entre eles, a ciberseguridade, a protección de datos e aspectos éticos e legais están a terse en conta para os proxectos de IA incipientes, pondo especial foco no desenvolvemento dunha IA confiable, a súa regulación e supervisión.

A aplicación da IA en sectores tan diversos e estratéxicos como a saúde, o emprego, a xustiza ou os procesos administrativos sitúana nunha posición privilexiada para xerar un cambio exponencial na calidade dos servizos públicos. Os usos iniciais de chatbots e solucións de recoñecemento de voz e texto, que en combinación reducen significativamente as listas de atención e esperas, están a ser transformados e significativamente mellorados con tecnoloxías como os Modelos de Linguaxe Extensa (Large Language Models - LLM). No noso país está a aplicarse a IA en servizos de información como O meu Cartafol Cidadán ou a liña multicanle de atención administrativa 060.

Iniciativas europeas destacadas de dixitalización

Partindo das temáticas do encontro, algúns dos países compartiron os seus casos de éxito para a aprendizaxe conxunta:

  • A República Checa ha falado sobre a súa arquitectura nacional de goberno dixital, transversal a todos os niveis da Administración permitindo reducir tempo e custos en procesos administrativos. Ademais, presentou Robotkarel, como caso de éxito en materia de automatización.
  • Letonia deu a coñecer a súa solución eAddress, que permite o intercambio de comunicacións oficiais entre administracións públicas e administrados.
  • Luxemburgo presentou o seu sistema de eInvoicing para a facturación electrónica de contratos públicos.
  • O Goberno Federal Alemán compartiu o seu modelo de asignación única sobre o prezo da enerxía, que permitiu a repartición áxil de axudas grazas á automatización nos momentos máis críticos da recente situación de inflación.
  • Romanía presentou o seu sistema para o pago de impostos en liña, a través de mecanismos de autenticación e identificación electrónica seguros, en conformidade coa normativa eIDAS.
  • Dinamarca tiene en marcha la tramitación de expedientes administrativos en municipios, cuyo objetivo es ofrecer experiencias en el uso de la IA y conocimiento acerca de los retos que plantea a lo largo de diferentes áreas y niveles de gobierno.
  • Portugal presentou os seus asistentes virtuais, que permiten personalizar a atención en consultas administrativas.
  • España presentou o servizo 060 de Información Administrativa, que grazas a técnicas avanzadas de IA hoxe día permite o recoñecemento de voz e a segmentación de usuarios para a atención personalizada de persoas maiores e situacións complexas.

O encontro concluíu coa intervención de Bélxica, país que sucederá a España na presidencia do Consello da Unión Europea e organizará a próxima reunión, onde presentou o seu plan de acción centrado nas prioridades dunha transición sustentable, baseada en dereitos dixitais, o desenvolvemento dunha IA confiable e da identidade dixital. 

  • Infraestruturas e servizos comúns
  • Información e datos do sector público