accesskey_mod_content

Accessibilitat en Xarxes Socials

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

L'any 2018 van entrar en vigor la majoria de les previsions del Reial decret 1112/2018.

En l'apartat 2 de l'article 3 “Àmbit objectiu d'aplicació” d'aquest RD es presenta un llistat de continguts obligats entre els quals es troben  els continguts multimèdia pregrabados de base temporal, entenent-se per “contingut multimèdia de base temporal” qualsevol fitxer multimèdia dels següents tipus: solament àudio, sol vídeo, àudio i vídeo, o qualsevol dels anteriors combinat amb interacció (article 4 “Definicions”).

Totes les obligacions del reial decret afecten tant a la pròpia informació com al contingut multimèdia generat per les Administracions Públiques i que difonguen a través dels seus llocs web i aplicacions mòbils, amb independència de la plataforma tecnològica que usen per a açò. Per tant, afecta també als continguts que puguen estar pujant a plataformes com Youtube, Twitter o Facebook, etc.

A més, en el cas d'Espanya la Llei 34/2002 de servicis de la societat de la informació i de comerç electrònic (disposició addicional quinta punt 6)(Obri en nova finestra) establix que les plataformes de xarxes socials també han de complir requisits d'accessibilitat, es tracta d'una obligació directa per a les plataformes amb independència de l'ús que d'elles es faça des de les administracions.

Youtube permet als editors de continguts, és a dir, els proveïdors de vídeos, generar automàticament els subtítols corresponents al vídeo pujat.

L'Observatori d'Accessibilitat Web ha generat la "Guia per a la inserció de subtítols en youtube"  que explica d'una manera senzilla i eminentment pràctica la forma de generar els subtítols per als videos. Amb esta guia també aprendrà a editar-los per a corregir els possibles errors que puguen contindre o incloure tota la informació sonora i contextual rellevant que siga necessària perquè aquest vídeo siga accessible.

La utilització d'imatges en qualsevol xarxa social és part important en l'experiència d'usuari. Twitter ho ha tingut en compte i permet als membres de la seua xarxa afegir descripcions (textos alternatius) perquè les persones amb discapacitat visual puguen interpretar el contingut de les imatges o altres elements gràfics.

En el blog de Twiter, t'expliquen com publicar imatges accessibles. Estos són els passos a seguir:

Com habilitar l'escriptura de descripcions d'imatges en twitter.com

  1. Fes clic en l'ícono del teu perfil i selecciona Configuració i privacitat en el menú desplegable.
  2. Fes clic en Accessibilitat en la llista d'opcions de configuració.
  3. Busca la casella de verificació Escriure descripcions d'imatges.
  4. Marca la casella per a activar o desactivar la configuració.
  5. Fes clic a Guardar canvis.

 

Com agregar descripcions d'imatges en Piulades en twitter.com

  1. Fes clic en el botó per a publicar una Piulada.
  2. Adjunta la teua(s) foto(s).
  3. Per a escriure el text descriptiu, fes clic en la imatge abans de publicar la piulada.
  4. Escriu la descripció de la imatge i fes clic en el botó Aplicar. Per a editar la descripció, torna a obrir el quadre de diàleg de vista prèvia de la imatge en miniatura abans de publicar la Piulada. (Té un límit de 420 caràcters).
  5. Pots agregar una descripció a cada imatge en una Piulada.

 

Contingut facilitat per "Pla d'Aprenentatge Digital - forMadrid"