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Policy of electronic document management

A policy of electronic document management contains guidance or guidelines that defines an organization for the creation and management of genuine documents, reliable and available over time, according to the functions and activities specific to it. The policy was adopted at the highest level within the organization, and assigns responsibilities concerning coordination, implementation, monitoring and management of treatment program of documents through its life cycle.

The Norma Técnica de Interoperabilidad de Política de gestión de documentos electrónicos (Opens in new window) , tiene por objeto establecer las directrices para la definición de políticas de gestión de documentos electrónicos.

The Guía de aplicación de la Norma Técnica de Interoperabilidad de Política de gestión de documentos electrónicos (Opens in new window) serves as a tool of support for the application and implementation of THER; its content includes both explicit citations to the text of the THER as explanations and complementary contents in it.

Political models electronic document management

  • The Political model electronic document management (Opens in new window)  tiene como objetivo servir como referencia genérica para la elaboración de una Política de Gestión de documentos electrónicos conforme al Esquema Nacional de Interoperabilidad, siguiendo lo dispuesto en la Norma Técnica de Interoperabilidad y en su correspondiente Guía de Aplicación.
  • The Modelo A de política de gestión de documentos electrónicos para entidades locales (Opens in new window) (PGD-eL) es el resultado del trabajo desarrollado por las organizaciones valencianas del Colegio de Secretarios, Interventores y Tesoreros de la Administración Local (COSITAL), Asociación de técnicos de Informática de la Administración Local (ATIAL) y grupo de archiveros y técnicos especializados en gestión documental.
  • The B model of management policy of electronic documents for local entities (Opens in new window) (PGD-eL) produced by the SWG of policy of electronic document management type for local entities, created in the working group of document, file and Electronic File, sectoral Commission E-government.

Ambos modelos A y B contienen modelos orientativos de política de gestión documental local, cuadro de clasificación funcional e índice de series documentales que permitirán la gestión de los documentos electrónicos de los ayuntamientos, en el marco del Esquema Nacional de Interoperabilidad, (ENI). Interesa a las entidades locales, especialmente de aquéllas más pequeñas y con más dificultades para elaborar una política de gestión de documentos electrónicos.

A continuación se recogen algunos ejemplos de políticas de gestión de documentos electrónicos que se han elaborado y publicado desde diferentes ámbitos de las Administraciones Públicas.

    General Administration of the state

    Finance ministry & Political ministry Territorial and Public Function

    Las siguientes guías desarrollan la política de gestión de documentos conjunta de ambos departamentos ministeriales:

    Download 01 _ guide policy implementation implantation (Opens in new window)  

    Download 01 guide policy implementation implantation (Opens in new window)  

    Download 02 _ guide capture registration application (Opens in new window)

    Download 02 guide capture registration application (Opens in new window)

    Download 03 guide classification implementation (Opens in new window)  

    Download 03 guide classification implementation (Opens in new window)

    Download 04 guide application description (Opens in new window)  

    Download 04 guide application description (Opens in new window)  

    Download 05 guide information access Guide (Opens in new window)  

    Download 05 guide application access information (Opens in new window)  

    Download 06 guide rating implementation (Opens in new window)  

    Download 06 guide rating implementation (Opens in new window)  

    Download 07 guide conservation implementation (Opens in new window)  

    Download 07 guide conservation implementation (Opens in new window)  

    Download 08 guide application transfer (Opens in new window)  

    Download 08 guide application transfer (Opens in new window)  

    Download 09 guide implementation phase (Opens in new window)  

    Download 09 guide implementation phase (Opens in new window)  

    10 Download managers agents application guide documentary (Opens in new window)  

    10 Download managers agents application guide documentary (Opens in new window)  

    Download scanning application guide 11 (Opens in new window)  

    Download scanning application guide 11 (Opens in new window)  

     

    Ministry of education, culture and sport

    Policy of electronic document management of the ministry of education, culture and Sport.

    Finance ministry and public administrations

    Política de Gestión de Documentos Electrónicos del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas

    Finance ministry and public administrations

    Política de Gestión de Documentos Electrónicos del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas - Ponencias complementarias al documento

    Autonomous Communities

    Valencian Majorcan

    ORDEN 1/2018, de 27 de diciembre, conjunta, de la Conselleria de Hacienda y Modelo Económico y de la Conselleria de Educación, Investigación, Cultura y Deporte, por la que se aprueba la política de gestión de documentos electrónicos de la Generalitat.

    NOTE: With this issue also relates the DECREE 50/2018 of 27 April (Opens in new window) , del Consell, por el que se regula la gestión documental, la organización y el funcionamiento de los archivos de la Generalitat.

    Castilla-La Stain

    Decreto 89/2017, de 12 de diciembre, por el que se aprueba la política de gestión de documentos de las entidades que integran el sector público de la Administración de la Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.

    Andalucian marvel

    Acuerdo de 1 de agosto de 2017, del Consejo de Gobierno, por el que se aprueba la política de gestión de documentos electrónicos de la Junta de Andalucía.

    Murcia region

    Orden de 12 de julio de 2017 de las Consejerías de Hacienda y Administraciones Públicas y de Turismo, Cultura y Medio Ambiente, por la que se aprueba la política de gestión y archivo de documentos electrónicos de la Administración Pública de la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia.

    Cantabria

    Decreto 43/2017, de 22 de junio, por el que se aprueba la Política de Gestión de documentos administrativos electrónicos, expedientes electrónicos y archivo electrónico de la Administración de la Comunidad Autónoma de Cantabria y su Sector Público. 

    Illes Balears

    ACUERDO del Consejo de Gobierno de día 9 de diciembre de 2016 por el que se aprueba la Política de Gestión Documental del Gobierno de las Illes Balears

    Basque Country

    ORDEN de 27 de septiembre de 2016, del Consejero de Administración Pública y Justicia y del Consejero de Hacienda y Finanzas, por la que se aprueba la política de gestión de documentos electrónicos del sector público de la Comunidad Autónoma de Euskadi.

    March

    DECREE 38/2016, 5 April, government, march which approves policy file management and electronic documents of the administration of the autonomous community march and their Public agencies.

    Principality of Asturias

    Resolution of 22 March 2016, the Presidency counseling and citizen participation, which approves the management policy of documents of the principality of Asturias. (BOPA 31 March 2016)
     

    Canarian

    Order of 23 February 2015, approving the policy of electronic document management and electronic file of public administration of the Autonomous Community Canarian (BOC 27 February 2015)

    Local Entities

    Development of Barcelona

    ANUNCI d'aprovació de la Política de Gestió Documental de la Diputació de Barcelona

    Development of Valladolid

    Resolución de la Presidencia 3994/2015, por la que se aprueba la Política de gestión de documentos de la Diputación Provincial de Valladolid

    Universities

    Navarra public university

    El Consejo de Gobierno, en sesión de 10 de septiembre de 2019, aprueba la nueva versión de la Política de Gestión de Documentos Electrónicos de la Universidad  Pública de Navarra.

    Valladolid university

    Política de gestión de documentos electrónicos de la Universidad de Valladolid. Documento aprobado en Consejo de Gobierno de 14 de diciembre de 2016.

    CRM

    Policy of electronic document management of the university in Murcia. Document adopted in Governing council of 13 February 2014.

    Other institutions

    General Meeting of the principality of Asturias

    Normas de política de gestión de documentos electrónicos de la Junta General del Principado de Asturias 

    Senate spain

    Política de gestión documental del Senado, aprobada por la Mesa del Senado en su reunión del día 28 de abril de 2020.

    Examples of tables of classification of Local Entities

    Model de quadre de classificació d'ajuntaments i consells comarcals. Generalitat de Catalunya

    Table of classification of funds from Municipal archives. Group of Archivists Municipal Madrid

    Proposal for a Table of classification of funds from Municipalities. Work table on Municipal Organization of files