accesskey_mod_content

El Consell acorda amb el Parlament Europeu les noves normes per millorar l'accés transfronterer a les proves electròniques

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

30 gener 2023

Els textos acordats permetran a les autoritats pertinents dirigir ordres judicials de proves electròniques directament als prestadors de serveis d'un altre Estat membre.

El  Reglamento sobre las órdenes europeas de presentación y conservación de pruebas electrónicas en los procesos penales(Obre en nova finestra) pretende introducir un mecanismo alternativo a los instrumentos existentes de cooperación internacional y asistencia judicial mutua. Aborda específicamente los problemas derivados de la naturaleza volátil de las pruebas electrónicas y el aspecto de la «pérdida de ubicación» mediante el establecimiento de nuevos procedimientos para un acceso transfronterizo rápido, eficiente y eficaz.

El Reglament crea ordres europees de presentació i conservació que poden ser emeses per les autoritats judicials amb la finalitat d'obtenir o preservar proves electròniques independentment de la ubicació de les dades. Aquestes comandes poden cobrir qualsevol categoria de dades, inclosos les dades de subscriptor, tráfico i contingut. S'ha establert un llindar per a les dades de tráfico (excepte para les dades sol·licitades amb l'únic propòsit d'identificar a l'usuari) i per a les dades de contingut. Solament poden sol·licitar-se per a delictes punibles al país emissor amb una pena privativa de llibertat màxima d'almenys tres anys, o per a delictes específics relacionats amb la ciberdelinqüència, la pornografia infantil, la falsificació de mitjans de pagament diferents de l'efectiu o el terrorisme.

Hi ha un termini obligatori de 10 dies per respondre a una ordre de producció. En casos d'emergència degudament establerts, el termini podrà reduir-se a vuit hores. Els proveïdors de serveis poden enfrontar sancions si no compleixen amb una ordre. Es poden imposar sancions financeres de fins al 2% del seu volum de negocis anual mundial total per a l'any financer anterior.

Excepte en els casos en què l'autoritat emissora consideri que la infracció s'ha comès/fideïcomès o probablement es cometrà al país emissor i/o la persona les dades de la qual se sol·liciten resideixi al seu propi territori, es crearà un sistema de notificació de les dades de tráfico (excepte les dades sol·licitades amb l'única fi d'identificar a l'usuari) i de les dades de contingut. Aquesta notificació té per objecte informar a l'Estat d'execució i donar-li l'oportunitat d'avaluar i, si escau, plantejar un o més dels motius de denegació establerts en la legislació, per exemple, que les dades sol·licitades estan protegits. L'Estat d'execució disposarà de 10 dies o, en situacions d'emergència, de 96 hores, per invocar els motius de denegació. Si això succeeix, el proveïdor de serveis haurà de detenir l'execució de l'ordre i no transferir les dades i l'autoritat emissora retirarà l'ordre. Si, en situacions d'emergència, les dades ja han estat transferits, l'autoritat emissora eliminarà o restringirà d'una altra manera les dades o complirà amb les condicions donades en utilitzar les dades.

La  Directiva sobre la designación de establecimientos designados y el nombramiento de representantes legales para la obtención de pruebas electrónicas en los procesos penales(Obre en nova finestra) será un instrumento esencial para la aplicación del Reglamento. Establece las normas aplicables al nombramiento de los representantes legales de los prestadores de servicios o a la designación de sus establecimientos designados responsables de recibir y responder a dichas órdenes. Esto es necesario debido a la falta de un requisito legal general para que los proveedores de servicios no pertenecientes a la UE estén físicamente presentes en la UE. Además, los representantes legales o los establecimientos designados en virtud de la presente Directiva también podrían participar en los procedimientos nacionales.

Font original de la notícia

  • Seguretat