El Centre Criptològic Nacional promou la ciberseguretat en les Entitats Locals

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

25 maig 2020

L'Esquema Nacional de Seguretat i la seva adequació a ell, principal eina per aconseguir-ho.

Uno de los retos planteados desde el Centro Criptológico Nacional (CCN) para este año 2020 es conseguir una mayor seguridad en los sistemas de las Entitats Locals (Diputacions, Cabildos, Consells Insulars i Ajuntaments) i dels serveis que ofereixen a la ciutadania. Per a això, el CCN està duent a terme diverses iniciatives que els facilitin una major adequació a l'Esquema Nacional de Seguretat (ENS) (Marco comú de seguretat de la informació en les administracions públiques i el seu sector públic, aprovat a través del RD 3/2010, de 8 de gener), en funció de les característiques de cadascuna d'elles.

D'aquesta manera, el CCN ha elaborat diferent material (recollit en la seva nova secció del seu portal web: Adequació de les Entitats Locals a l'ENS(Obre en nova finestra) ) amb la finalitat d'ajudar a aquestes entitats a abordar el procés d'implantació de l'ENS en els seus sistemes. Entre uns altres, es troba una renovada CCN-STIC 883 Guia d'Implantació de l'ENS per a Entitats Locals(Obre en nova finestra) amb diversos annexos.

En aquest document s'ha diferenciat d'una banda les Diputacions, Cabildos, Consells Insulars o els òrgans competents equivalents i per un altre, tenint en compte també el paper que aquestes exerceixen quant a la col·laboració amb els Ajuntaments en la provisió de serveis o solucions d'administració electrònica concordes a l'ENS, en Ajuntaments de menys de 20.000 habitants i Ajuntaments de més de 20.000 i menys de 75.000 habitants. També s'ha tingut en compte la relació de les Entitats Locals amb el sector privat com a proveïdor de serveis o solucions per a les Administracions Públiques concordes també a l'ENS.

La Guia mostra un Pla d'Adequació a aquesta normativa, així com el conjunt de mesures de seguretat a adoptar, tant des del punt de vista organitzatiu, operacional i de protecció.

Tot això tenint en compte que els Ajuntaments de menys de 20.000 habitants podran recolzar-se en les Diputacions o Organismes competents durant el Pla d'Adequació, mentre que aquells de major població hauran de tenir en compte que quan recorrin a serveis externalitzats, aquests hauran de disposar de la conformitat amb l'ENS.

Així mateix, i la qual cosa fa d'aquesta una guia especialment completa, s'inclouen diversos annexos en funció del nombre d'habitants d'una població, sent la primera vegada que s'inclou, en el conjunt de les EELL, a les Diputacions, Cabildos i Consells Insulars:

• Ajuntaments petits i amb limitats recursos, de menys de 5.000 habitants.
  • Ajuntaments entre 5.000 i 20.000 habitants.
  • Ajuntaments entre 20.000 i 75.000 habitants.
  • Diputacions, Cabildos, Consells Insulars o Òrgan Competent Equivalent.

De la mateixa manera, el CCN ha elaborat una infografia sobre el ‘Marc de Certificació ENS per a Entitats Locals’, d'especial interès per conèixer, de forma sintetitzada, els principals passos a seguir per complir amb l'Esquema Nacional de Seguretat per part d'entitats petites i limitats recursos.

També es poden consultar els Llibres de recomanacions: Itinerari d'adequació a l'Esquema Nacional de Seguretat (ENS), elaborat per la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) en col·laboració amb el CCN. En est, dividit en dos toms, es fa una descripció de les pautes, requisits i els passos a seguir per aconseguir definir un full de ruta personalitzat per a l'adequació a l'ENS de les EELL.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Seguretat