Balanç de la Iniciativa Aporta i Oficina de la Dada 2022

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

30 desembre 2022

Petit balanç de l'any que acaba, un període en el qual la comunitat de dades obertes no ha deixat de créixer a Espanya.

Gràcies a la incorporació de l'Oficina de la Dada, des de la Iniciativa Aporta s'ha pogut duplicar l'efecte divulgatiu, i promoure el paper que exercixen les dades obertes en el desenvolupament de l'economia de la dada.

De forma paral·lela, durant este 2022, s'ha continuat treballant per a acostar les dades obertes a la ciutadania, la comunitat professional i les administracions públiques. Així i amb l'objectiu de fomentar la reutilització de les dades obertes amb finalitats socials, s'ha tornat a organitzar una  nova edició del Desafiament Aporta.(Obri en nova finestra)

Amb el focus posat en la salut i el benestar dels ciutadans, la quarta edició d'esta competició va comptar amb  tres guanyadors del més alt nivell(Obri en nova finestra)  i les solucions digitals de la qual tenen com a denominador comú, millorar la salut física i mental de les persones, gràcies a servicis desenvolupats amb dades obertes.

Nous exemples de casos d'ús i visualitzacions pas a pas

Al seu torn, al llarg d'enguany, s'ha continuat caracteritzant nous exemples de casos d'ús que contribuïxen a augmentar el catàleg de  empreses reutilisadores de dades obertes(Obri en nova finestra)  i aplicacions. Amb les noves incorporacions, datos.gob.es ja compta amb un catàleg de 84 empreses reutilisadores i un total de 418  aplicacions desenvolupades a partir de dades obertes(Obri en nova finestra) . D'estes, més de 40 han sigut identificades en 2022.

A més, des que el passat any es va inaugurar la secció  de visualitzacions pas a pas(Obri en nova finestra) , se seguix explorant el potencial de les mateixes perquè els usuaris puguen inspirar-se i replicar els exemples de manera senzilla.

Informes, guies i material audiovisual per a promoure l'ús de les dades obertes

Amb el propòsit de seguir brindant assessorament a les comunitats de publicadors i reutilisadors de dades obertes, un altre dels eixos d'este 2022 s'ha focalitzat a oferir informes innovadors sobre les últimes tendències en intel·ligència artificial i altres tecnologies emergents, així com el desenvolupament de guies, infografies i vídeos que ajuden a conéixer d'a prop nous casos d'ús i tendències relacionades amb les dades obertes.

Alguns dels articles més llegits en el portal dades.gob.és han sigut  ‘4 exemples de projectes d'empreses privades que aposten per la compartició de dades en oberts’(Obri en nova finestra)‘Com evoluciona la transformació digital a Espanya?’ o  ‘Els principals reptes per a impulsar espais de dades sectorials’(Obri en nova finestra) , entre uns altres. Respecte a les entrevistes, destaquem les realitzades als guanyadors de l'IV Desafiament Aporta, a Hélène Verbrugghe, Public Policy Manager per a Espanya i Portugal de Meta o a Alberto González Yanes, Cap de Servici d'Estadístiques Econòmiques de l'Institut Canari d'Estadística (ISTAC), entre alguns exemples.

Finalment, agrair un any més a la comunitat open data el seu suport. Durant 2022, s'ha aconseguit que el  Catàleg Nacional de Dades(Obri en nova finestra)  supere els 64.000 conjunts de dades publicades. A més, datos.gob.es ha rebut més d'1.300.000 visites, un 25% més que en 2021, i els perfils de datos.gob.es en LinkedIn i en Twitter han crescut un 45% i un 12% respectivament.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Informació i dades del sector públic