España ocupa el setè lloc entre els 27 països membres de la UE en l'edició 2022 de l'Índex Índex de l'Economia i la Societat Digitals (DESI) que acaba de presentar la Comissió Europea. L'informe destaca la millora dels resultats respecte a anys anteriors, sobretot pel que fa a la integració de la tecnologia digital (lloc 11, cinc llocs millor que en 2021), serveis públics digitals (lloc 5, dos per sobre de 2021) i capital humà (lloc 10 enfront del 12 de 2021). España és un dels líders de la UE quant a la connectivitat, on ocupa el lloc 3 per segon any consecutiu.
En matèria de serveis públics digitals, España ocupa el cinquè lloc de la UE -avança dos llocs sobre l'edició de 2021- obtenint una puntuació de 83,5, molt per sobre de la mitjana de la UE (67,3). Es valoren aquí cinc indicadors: Usuaris de l'administració electrònica, Formularis precumplimentados, Servicios públics digitals per als ciutadans, Servicios públics digitals per a empreses i Dades obertes.
Aquests indicadors mostren un nivell alt d'interacció en línia entre les autoritats públiques, els ciutadans i les empreses. El 73 % de los usuarios de internet españoles participa activamente en los servicios de administración electrónica, en comparación con el 65 % de la media de la UE. España ha obtenido 78 puntos en el indicador de formularios precumplimentados (que mide la reutilización de la información que se transmite de unas administraciones a otras para facilitar la vida a los ciudadanos), puntuación que supera con creces la media de la UE de 64 puntos, gracias en gran medida a que el sistema español no solicita información a los particulares que pueda obtener mediante la Plataforma de Intermediación de Datos. En cuanto a los servicios públicos dirigidos a ciudadanía y empresas, España ha obtenido 87 puntos para los ciudadanos (frente a la media de 75 puntos de la UE) y 94 para las empresas (en comparación con los 82 puntos de media de la UE). España obtiene muy buenos resultados en el indicador de datos abiertos, en el que ocupa la tercera posición de la UE con una puntuación del 95 % (14 puntos porcentuales por encima de la media de la UE).
L'informe informe destaca que España està compromesa amb la modernització de l'administració pública per fer-la més accessible per a les empreses i el públic en general i està desenvolupant de forma proactiva nous serveis, sobretot en els àmbits de la salut, la identificació digital, la ciberseguretat, les aplicacions mòbils i la integració de la intel·ligència artificial en el sector. El DESI 2022 conclou que “España està a l'avantguarda en administració electrònica i serveis públics digitals en la UE. Continua actualitzant els seus serveis i infraestructura per adaptar-los als ràpids desenvolupaments tecnològics i a les necessitats de les persones i les empreses. La interoperabilitat a nivell nacional, regional i local serà clau per garantir una transició digital fluïda i eficient entre els nivells d'administració, maximitzant els recursos i evitant solapamientos”.