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The Law 39/2015, of 1 october, of Common Administrative Procedure of the public authorities (Opens in new window) and Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público (Opens in new window) come to configure a scenario in which the electronic procedure should be the normal performance of the administrations in its many dimensions, internal management, of citizens and of those with each other.

As stated in the narrative of the Law 39/2015 (Opens in new window) a paperless Administration based on a fully electronic operation serves not only to the principles of effectiveness and efficiency, cost savings for citizens and businesses, but also strengthens the guarantees of stakeholders at the same time facilitating better transparency ”. En consecuencia en dicha ley se establecen cuestiones tales como que los actos administrativos se producirán por escrito a través de medios electrónicos y que los documentos administrativos se emitirán igualmente por escrito a través de medios electrónicos; mientras que la Law 40/2015 (Opens in new window) states that public administrations interact among themselves and their organs through electronic means.

For more information about the legal framework available E-government code (Opens in new window) , compendium of consolidated legislation, edited by BOE with selection and management of content by the secretariat-General for administration.

The Digital transformation Plan of the General state administration and its Agencies (Ict Strategy 2015 – 2020) se elaboró teniendo muy presente en su momento los proyectos de las leyes 39/2015 y 40/2015, de forma que los principios rectores, los objetivos estratégicos, las líneas de acción y los hitos recogidos en el plan persiguen facilitar la realización de las previsiones establecidas en las citadas leyes.

The Royal Decree 203/2021, of 30 march, approving the regulations and functioning of the public sector by electronic means (Opens in new window) seeks to improve administrative efficiency in order to implement a fully electronic Administration and interconnected network, increasing the transparency of administrative action and the participation of people in E-government, secure digital services readily usable and improve legal certainty.

The Catalogue of digital management services , which aims to disseminate the services made available to public administrations as a facilitating tool to contribute to advancing the development of Digital Administration, included in the relevant to the services offered, together with a brief description and other information, reference to the legal framework in each case. In addition, there is also of the first statement of 14 shared services (Opens in new window) as a tool for greater efficiency in the provision of ict services.

In connection with the second additional ‘ Accession of the autonomous communities and Local Entities to platforms and records of the General state administration ’ of law 39/2015 are of interest Cooperation agreements with the CC.AA. in the field of Electronic administration.

From the point of view of the use of electronic media are of particular interest in the Law 39/2015 (Opens in new window) las previsiones relativas a los derechos de las personas en sus relaciones con las AA.PP., del interesado en el procedimiento administrativo, derecho y obligación de relacionarse electrónicamente con las AA.PP., asistencia en el uso de medios electrónicos los interesados; la representación y los registros electrónicos de apoderamientos; los registros; los sistemas de identificación de los interesados en el procedimiento, los sistemas de firma admitidos por las AA.PP.; el uso de medios de identificación y firma en el procedimiento administrativo; la forma de los actos administrativos; las cuestiones relativas a solicitudes de iniciación, comparecencia de las personas, obligación de resolver y cómputo de plazos; las notificaciones a través de medios electrónicos; la emisión de documentos y sus copias, los documentos aportados por los interesados, el expediente electrónico y el archivo electrónico.

And Law 40/2015 (Opens in new window) lo establecido en relación con los principios generales, los órganos colegiados, el funcionamiento electrónico del Sector Público (sede electrónica, Portal de internet, sistemas de identificación de las AA.PP., actuación administrativa automatizada, sistemas de firma para la actuación administrativa automatizada, firma-e del personal al servicio de las AA.PP., aseguramiento e interoperabilidad de la firma-e, archivo electrónico de documentos); gestión compartida de servicios comunes (sistemas de información y comunicaciones); técnicas de colaboración (suministro de Información, sistemas integrados de información administrativa); intercambio de datos en entornos cerrados de comunicación, transmisiones de datos entre AA.PP.; Esquema Nacional de Interoperabilidad y Esquema Nacional de Seguridad, reutilización de sistemas y aplicaciones de propiedad de la Administración y transferencia de tecnología entre Administraciones.

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